Brändit

Näin syntyi Starkin ja Ari Huuselan menestyksekäs yhteistyö, joka palkittiin Vuoden sponsorointitekona

Moniulotteinen markkinointikokonaisuus toi puu- ja rakennustarvikebrändille kovia tuloksia.
Kuva:
Jari Salo
Näin syntyi Starkin ja Ari Huuselan menestyksekäs yhteistyö, joka palkittiin Vuoden sponsorointitekona

Yksi Suomen viime vuosien menestyneimmistä sponsoriyhteistöistä on puu- ja rakennustarvikebrändi Starkin ja yksinpurjehtija Ari Huuselan käsialaa. Miljoonia ihmisiä tavoittanut yhteistyö on malliesimerkki siitä, miten brändi ja sponsoroinnin kohde voivat hyödyttää toisiaan merkittävästi vahvan yhteistyön avulla.

Ei olekaan ihme, että Starkin ja Huuselan kumppanuus voitti keväällä Vuoden sponsorointiteko -palkinnon, jonka päälle tuli vielä Yleisön suosikki -palkinto. Ensi vuonna Stark ja Huusela edustavat Suomea European Sponsorships Awards -kilpailussa.

Stark toimi Huuselan pääyhteistyökumppanina yksinpurjehduksen Vendée Globe -maailmanympärikilpailussa, joka alkoi viime marraskuussa ja päättyi maaliskuussa 2021. Huusela oli ensimmäinen pohjoismainen purjehtija kilpailussa. Yhteistyö näkyi toistuvasti mediassa jo kauan ennen kilpailun alkua, ja kilpailun aikana eri sosiaalisen median kanavat täyttyivät Huusela-aiheisista keskusteluista. Esimerkiksi maaliskuussa Ari Huusela Ocean Racing oli LinkedInin suosituin suomenkielinen sivu.

Jälkeenpäin on helppo sanoa, että markkinointiyhteistyö oli Starkilta nerokas ajatus. Kampanjan taustalla toimi Starkin kaupallinen johtaja Jarmo Salmi, joka kertoi MarkkinointiUutisille, kuinka Vuoden sponsorointiteko syntyi.

Jarmo Salmi (vas) ja Ari Huusela tekivät tiivistä yhteistyötä kampanjan aikana.

Stark halusi lähteä mukaan toteuttamaan yllättävältäkin kuulostanutta ideaa, koska siitä sponsoroinnissa on lopulta kyse: toteuttaa sponsoroitavan kohteen unelmia. Päätös lähteä mukaan ei ollut kuitenkaan itsestäänselvyys, ja useat yritykset olivat jo torjuneet Huuselan ehdotuksen.

– Ari ei ollut vielä saanut pääyhteistyökumppania, joten nappasimme siihen paikkaan kiinni. Hanke oli yksinkertaisesti niin poikkeuksellinen ja mielenkiintoinen, ja keskustelut Arin kanssa niin vakuuttavia, että halusimme ehdottomasti olla auttamassa hänet matkaan ja olla mukana mahdollistamassa hänen tavoitettaan ja elinikäistä unelmaansa, Salmi kertoo.

Starkissa punnittiin tarkkaan vuoden 2020 keväällä, millaisella panoksella brändi haluaa lähteä hankkeeseen mukaan, sillä riskit olivat tiedossa. Investointi oli lopulta merkittävä, ja se mahdollisti Arin osallistumisen sekä hyvän ja pitkäkestoisen näkyvyyden Starkin brändille.

– Koskaan ei voi tietää, mitä pitkällä merimatkalla tapahtuu. Jos vene olisi mennyt rikki kesken kisan, näkyvyys olisi jäänyt selvästi pienemmäksi kuin se nyt oli.

Jos vene olisi mennyt rikki kesken kisan, näkyvyys olisi jäänyt selvästi pienemmäksi kuin se nyt oli.

Oman riskinsä toi myös laji itsessään. Purjehdus ei kuulu niin sanottuihin valtalajeihin Suomessa, joten yleisön ja median kiinnostusta oli hankala ennustaa. Aiemmin Stark oli pysynyt pääosin tutuissa ja turvallisissa kohteissa joukkueurheilun parissa.

– Tämä yhteistyö toi meille lisää rohkeutta valita erilaisia kohteita. Tiedän, kuinka hankalaa Arin oli löytää kumppaneita hankkeelleen. Extremelajien parissa tukijoiden löytäminen ei ole koskaan helppoa.

Starkissa odotukset olivat kuitenkin korkealla. Lopputulema pääsi silti yllättämään. Yritys ei julkista markkinointituloksiaan, mutta Salmen mukaan yhteistyökuvio oli jättimenestys.

– Yhteistyön tulokset olivat ennakkoarvioitamme huomattavasti paremmat. Odotimme paljon, mutta lopputulos oli silti yllätys. Yleisellä tasolla puhutaan merkittävistä tuloksista.

Yhteistyö piti sisällään monenlaista aktiviteetteja. Ensimmäisenä tuli PR-puoli: yhteistyöstä kerrottiin medialle, joka tarttui uutiseen hanakasti. Sen jälkeen vuorossa oli kilpaveneen kastetilaisuus, jossa Huuselan Imoca-luokan vene nimettiin STARK-nimiseksi lehdistön läsnä ollessa. Ennen kilpailua Huusela teki asiakaspurjehduksia Starkin asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Huusela kävi myös puhumassa sekä Starkin yhteistyökumppanien että Starkin omissa henkilöstötapahtumissa. Samaan aikaan hänen valmistautumistaan seurattiin tiiviisti Starkin omissa kanavissa.

Kilpaveneen kaste- ja mediatilaisuudessa oli mukana formulatähti Emma Kimiläinen.

Isoin näkyvyys tuli kuitenkin kilpailun aikana. Starkin logoilla varustettu vene oli esillä ympäri maailmaa.

– Ari ja hänen tiiminsä vastasivat näkyvyydestä kilpailun aikana. He tekivät loistavaa, ammattitaitoista työtä myös sen osalta, Salmi kehuu.

Salmi muistuttaakin, että Huuselalle joukkoineen kuuluu suurin kunnia Vuoden sponsorointiteko -palkinnosta ja Yleisön suosikki -palkinnosta.

– Palkinnot ovat iso juttu meille, mutta ne ovat ennen kaikkea kunnianosoitus Arille tiimeineen. Me olimme mukana mahdollistajana ja yhteistyökumppanina.

Urheilijan arvot ja motivaatio avaintekijänä 

Jarmo Salmen mukaan sponsoroinnissa pitää tänä päivänä miettiä kokonaisuutta tarkasti. Esimerkiksi urheilusponsoroinnissa pelkkä logo pelipaidassa on vanhanaikaista ja riittämätöntä, hän sanoo.

Starkin ja Huuselan onnistuneen yhteistyön taustalla onkin tiivis luottamuksellinen suhde sponsorin ja sponsoroinnin kohteen välillä. Molemminpuolisen ja vahvan luottamuksen myötä syntyi mielenkiintoinen tarina, joka hurmasi yleisön.

– Mitä lähemmäksi pääsee urheilijaa, hänen arvojaan ja motivaatiotaan ja lajia, sitä lähemmäs pääsee myös sponsoroitavaa kohdetta. Tällöin on yhdessä mahdollista rakentaa aito tarina ja aito kumppanuus, joka tuo molemmille osapuolille lisäarvoa, Salmi kiteyttää.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa