Unsplash/Jeremy Bezanger
Digitaalisuus

Näin moni yritys ulkoistaa sometekemisensä vuonna 2022

20.1.2022 13:50
Toni Rajamäki
Yli puolet pohjoismaisista yrityksistä tuskailee somemarkkinoinnissa ajan löytämisen kanssa.

Kuinka monet suomalaisyritykset käyttävät somemarkkinointiinsa toimistoa tai muuta ulkoista toimijaa? Hyvän kuvan todellisuudesta antaa SaaS-palvelun tarjoaja Meltwaterin The State of Social Media 2022 -kyselytutkimus, jossa kartoitettiin muun muassa pohjoismaisten yritysten sosiaalisen median käyttöä vuonna 2022.

Meltwaterin Growth Executive, Team Lead Noora Rahunen esitteli kyselytuloksia MarkkinointiUutisia julkaisevan MarkkinointiKollektiivin tuottamassa SOME 2022 -  Mitä markkinoijan tulee tietää sosiaalisesta mediasta vuonna 2022? -teematilaisuudessa, joka keräsi virtuaalisesti yhteen yli 700 markkinoinnin alan ammattilaista.

Viestinnän, somen ja markkinoinnin ammattilaisille suunnatusta tutkimuksesta selviää, että tällä hetkellä 65 prosenttia pohjoismaisista yrityksistä hoitaa somemarkkinoinnin in-housena, talon sisäisin voimin. Toisin sanoen noin joka kolmannes yrityksistä ulkoistaa edes osan sometekemisestään esimerkiksi toimistoille

– Se (in-house-tekeminen) voi johtua siitä, että somen hallintotyökalut koetaan helpommaksi kuin ennen, ja siksi some halutaan pitää omissa hyppysissä, Rahunen arvioi yllättävän suurta prosenttilukemaa.

Yli puolet yrityksistä kuitenkin sanoo, että somen kohdalla suurimpana haasteena on tänäkin vuonna ajan löytäminen.

– Sometekemiseen pitäisi varata resursseja jo strategiassa. Tuloksien perusteella näin ei tehdä. Toinen iso haaste on somen mittaaminen. Miten mitata ansaittua somea, maksettua mediaa ja orgaanista somea?

Vastauksien mukaan joka neljäs yritys ulkoistaa sometekemisestään alle puolet ja kuusi prosenttia yli puolet. Ainoastaan kaksi prosenttia on ulkoistanut kaiken.

Mihin yritykset sitten tarvitsevat eniten apua? Vastauksien mukaan sisällöntuotantoon, joka vaatii erikoisosaamista.

– Ulkoista apua kaivataan esimerkiksi videosisältöihin tai mainontaan ja ylipäätänsä asioihin, jotka ovat hankalampia kuin perinteiset kuvasisällöt, Rahunen jatkaa.

Yritykset aikovatkin kehittää tänä vuonna eniten sisällöntuotantoaan somessa. Vastauksien mukaan näin aikoo tehdä noin kaksi kolmesta yrityksestä. Yritykset sanovat, että vähiten kehitettävää somen suhteen löytyy yhteisömanageroinnista ja asiakaskokemuksesta.

Näitä somekanavia otetaan eniten käyttöön

Meltwaterin selvityksessä kysyttiin myös, mitä somekanavia yritykset käyttävät ja mitä ne aikovat ottaa käyttöön tänä vuonna. B2B-yritykset käyttävät eniten LinkedIniä (97 prosenttia), Facebookia (90 prosenttia) ja Instagramia (79 prosenttia). B2C-yritysten parissa korostuvat Facebook (99 prosenttia), Instagram (97 prosenttia) ja LinkedIn (83 prosenttia). Mielenkiintoista on se, että vasta 25 prosenttia B2C-yrityksistä käyttää TikTokia ja vain 19 prosenttia Snapchatia. Etenkin jättisuosioon nousseen TikTokin osuus on vielä pieni.

Siksi ei olekaan yllättävää, että monet B2C-yritykset sanovat ottavansa TikTokin käyttöön tänä vuonna. Näin sanoi 24 prosenttia vastaajista. Instagramin ja LinkedInin lukema oli yhtä suuri. Muut kanavat eivät yltäneet samoihin lukuihin.

Tutkimuksesta selviää myös, että tällä hetkellä monet yritykset käyttävät neljää eri kanavaa aktiivisesti.

– Viestinnässä ja markkinoinnissa riittää siis kiirettä, kun heidän pitää pysyä perillä kanavien muutoksista, Rahunen alleviivaa.

Yritysten tärkeimpiin sometavoitteisiin kuuluu tänä vuonna bränditunnettuuden kasvattaminen.

– Se näkyy etenkin B2C-kontekstissa. Tunnettuuden kasvattaminen on edelleen tärkein tavoite, koska nykypäivän liiketomintaympäristö on niin muuttuva ja asiakasuskollisuus on vaihtelevaa ja kilpailevaa. Muita tärkeitä tavoitteita ovat sitouttamisen lisääminen sekä verkkosivujen liikenteen ja myynnin kasvattaminen.

Orgaaninen some ei ole kuollut

Yrityksissä myös uskotaan, että orgaaninen some on edelleen tärkeässä roolissa, vaikka sen tuomasta arvosta on käyty keskustelua jo pitkään.

– Puhutaan, että orgaaninen some on kuollut ja että se ei pure eikä toimi, eli sitä ei kannata tehdä. Tulosten perusteella kuitenkin nähdään, että asia on toisin. Orgaaninen sometekeminen on edellään hyvä keino luoda aitoa yhteyttä ja päästä verkostoitumaan, Rahunen sanoo.

– Näemme selkeästi, että orgaanisille ja maksulliselle somelle on omat roolinsa, hän päättää.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)