Kolumni

Myyntiosaaminen on arkielämän valttikortti ja myyjä tosielämän ihmissuhdetaituri

27.2.2024 7:05
Nea Hautaniemi, Saara Pennanen
Oli kyseessä sitten asiakastapaaminen tai ensitreffit, myyntitaitojen opettelusta on hyötyä jokaiselle. Se on kuin saisi salaisen aseen sosiaalisiin tilanteisiin ja ihmissuhteisiin, kirjoittavat myyntiä opiskelevat Nea Hautaniemi ja Saara Pennanen.

Myyntityötä tekevistä päällepäsmäreistä ei välttämättä aina uskoisi heidän olevan ihmissuhteiden ammattilaisia, mutta sitä he ovat – tai ainakin heillä on valmiuksia siihen. Emme ole kaikki synnynnäisiä myyntitykkejä, mutta myyntitaidoista hyötyvät silti kaikki myös ansioluetteloiden ja työhaastatteluiden ulkopuolella.

Me emme alun perin halunneet myyjiksi. Ajattelimme myyntiosaamisen olevan silkkaa tuputtamista. Opintoihimme kuuluva pakollinen myynnin kurssi kuitenkin avasi silmämme myyntiosaamisen hyödyille ja sen tarjoamille mahdollisuuksille.  

Myyntitaidot opettavat kuuntelemaan aidosti. Niiden avulla ymmärrät syitä ja motiiveja ihmisten sanoille ja teoille. Myyjä ei voi vain mielivaltaisesti ehdottaa ratkaisua potentiaaliselle asiakkaalle ilman tilanteen kokonaisvaltaista ymmärrystä. Samalla tavalla ihmissuhteissa ei voi säilyttää harmoniaa, jos on pätemässä ja esittämässä ratkaisuja muiden asioihin silloinkin, kun niitä ei kysytä. Kaikki voivat tietysti sanoa osaavansa olla empaattisia ja hyviä kuuntelijoita. Myyntitaitojen avulla voit kuitenkin aidosti näyttää sen.

Parisuhteenkin voi ymmärtää helposti myyntiprosessin kautta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Myyjä ei voi olla myöskään toisia provosoiva kusipää. Potentiaalisen asiakkaan pistäessä vastaan myyjä ei voi lähteä puolustuskannalle tai ottaa asiaa henkilökohtaisesti. Yhtä lailla konfliktitilanteessa kenen tahansa kanssa ei voi ottaa minä vastaan sinä -asetelmaa. On osattava kertoa omista tuntemuksista rakentavasti, ja samaa voi odottaa toiselta osapuolelta. Jos konfliktin toinen osapuoli ei osaa keskustella rakentavasti, ongelma ei ole sinussa.  

Vaikka kuinka haluaisimme suunnitella ja ahtaa kalenterin täyteen menoista, aina tulee vastaan tilanteita, joita emme voi suunnitella etukäteen. Oli kyseessä sitten kiusalliseksi muodostuneet ensitreffit tai tietokoneen hajoaminen kesken tärkeän palaverin, tilanteen kohtaaminen rauhallisesti ja harkiten vaatii ongelmanratkaisutaitoa. Omalta mukavuusalueelta poistuminen voi vaikuttaa vastenmieliseltä ja omien pelkojen kohtaaminen inhottavalta, mutta myyjä kohtaa uusia tilanteita joka päivä, ja hänen täytyy ratkaista ongelmia tehokkaasti.

Kuten myyntityössä myös ihmissuhteissa päteminen ja liiallinen ratkaisujen tyrkyttäminen voivat horjuttaa harmoniaa.

Parisuhteenkin voi ymmärtää helposti myyntiprosessin kautta. Ensin rakennetaan luottamusta, sitten hoidetaan suhdetta ja pyritään yhteiseen hyvinvointiin. Tosin jälkikäteen palautetta saattaa olla vaikeampi saada tai dataa kerätä. Kuitenkin aktiivinen kuuntelu, empatiakyky ja luottamus ovat sujuvan kommunikoinnin kulmakiviä parisuhteessakin.

Kuunnellaan toisiamme aidosti, sillä kuten myyntityössä myös ihmissuhteissa päteminen ja liiallinen ratkaisujen tyrkyttäminen voivat horjuttaa harmoniaa. Empaattisuus, hyvä kuuntelutaito ja ongelmanratkaisutaidot eivät ole vain sanahelinää. Ne ovat taitoja, joita myyjät käyttävät päivittäin ja jotka voivat olla avainasemassa arkielämän tilanteiden rauhallisessa ja harkitussa käsittelyssä.  

Oli kyseessä sitten asiakastapaaminen tai ensitreffit, myyntitaitojen opettelusta on hyötyä jokaiselle. Se on kuin saisi salaisen aseen sosiaalisiin tilanteisiin ja ihmissuhteisiin.  

B2B-myynti on vaativaa asiantuntijatyötä, joka vaatii liiketoiminnan laaja-alaista ymmärrystä. Suomessa myynti on yksi vähiten arvostetuista työtehtävistä. Myyntiä on koulutettu korkeakoulutasolla vasta verrattain lyhyen aikaa. Tämän kolumnin ovat kirjoittaneet kaksi Haaga-Helian opiskelijaa, Nea Hautaniemi ja Saara Pennanen, joiden päämääränä on myynnin ja liiketalouden asiantuntijuus.