Kolumni

Myyjä! Kun noudatat näitä kolmea neuvoa, markkinoijan kalenterista löytyy sinulle aina aikaa

19.9.2022 8:05
Jemmi Laaninen
Digitaalisia askelmerkkejäni seuraamalla pystyt helposti selvittämään, mitkä asiat minua kiinnostavat, mitkä painavat, mitkä ovat minulle ajankohtaisia ja mitkä todennäköisesti tärkeysjärjestyksen häntäpäässä, kirjoittaa Jemmi Laaminen.

Rakas myyjä. Ymmärrän, että haluat ratkaista ongelmani. Tiedostan, että sinulla saattaa myös olla ratkaisu siihen. Käsitän, että kylmäsoitot ovat osa työtäsi.

Haluan kuitenkin helpottaa työtäsi ainakin näin yhden markkinoijan näkökulmasta tarkasteltuna. Siksi annan sinulle seuraavat kolme vinkkiä:

Tarjoa minulle merkityksellinen kohtaaminen, vaikka en vastaisi puhelimeen.

MAINOS

1. Älä soita, jos et aio sen jälkeen lähettää viestiä perään. Tekstiviesti, linkkariviesti, sähköposti, savumerkki, kirjepöllö - mikä tahansa käy, kunhan minulle ei jää talteen vain tuntematonta numeroa vastaamattomiin puheluihin. 

Markkinoijana työni on pyrkiä tarjoamaan potentiaalisille asiakkaille merkityksellisiä kohtaamisia edustamani yrityksen kanssa. Se tapahtuu monin eri keinoin kohderyhmädataa ja -kokemusta hyödyntäen. Minä tiedän, kuinka tärkeää on tulla kohdatuksi sillä sopivimmalla tavalla, sillä sen mahdollistaminen on kirjaimellisesti leivottuna sisään työni syvimpään olemukseen.

Tarjoa siis minulle merkityksellinen kohtaaminen, vaikka en vastaisi puhelimeen.

2. En jätä vastaamatta puhelimeen vain siksi, että olen milleniaali ja pitänyt puhelimeni äänettömällä vuodesta 2003 alkaen, kun polyfoniset soittoäänet eivät olleet enää uusinta uutta, vaan siksi, että kalenterini on täynnä. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä saat minut paremmin kiinni hammaslääkärin penkistä kuin kesken työpäivän.

Oletan, että tiedät, miltä markkinoijan työpäivä näyttää, mikäli kuulun kohderyhmääsi ja haluat tarjota minulle palveluasi.

Työpäiväni täyttyvät palavereista, sisäisistä puheluista, ongelmanratkaisusta, ongelmien löytämisestä, projektinhallinnasta, tiimin vetämisestä, suunnittelusta, tuottamisesta ja raportoinnista - näin muutamia asioita mainitakseni. Kaiken tämän lisäksin on tärkeää myös kohdata kollegoja. Se on sitä kuuluisaa hiljaisen tiedon siirtämistä.

Oletan, että tiedät, miltä markkinoijan työpäivä näyttää, mikäli kuulun kohderyhmääsi ja haluat tarjota minulle palveluasi. Osoita minulle, että otat huomioon sen tosiasian, että aikani on kortilla. Markkinoijana arvostan äärimmäisen paljon sitä, että minua kontaktoiva henkilö osoittaa ymmärrystä työtäni kohtaan ja räätälöi yhteydenottonsa sen mukaisesti.

3. Käytä sitä valtavaa datamäärää, joka sinulla on hyppysissäsi. Markkinoijana digitaalinen jalanjälkeni on merkittävästi fyysistä jalanjälkeäni suurempi (joskin siihen ei vaadita paljon, kun voin edelleen ostaa kengät lastenosastolta). Digitaalisia askelmerkkejäni seuraamalla pystyt helposti selvittämään, mitkä asiat minua kiinnostavat, mitkä painavat, mitkä ovat minulle ajankohtaisia ja mitkä todennäköisesti tärkeysjärjestyksen häntäpäässä.

Jos hyödynnät kaikkea sitä tietoa, joka on ulottuvillasi, on minun helpompi uskoa, että haluat aidosti ratkaista ongelmani

Markkinoijana olen tästä sinulle piirtämästäni digitaalisesta kartasta hyvin tietoinen ja toivon, että hyödynnät sitä.

Jos et tee sitä, oletukseni on, että et joko ymmärrä kohderyhmääsi tai aidosti halua auttaa. Olen sinulle vain numero, CRM-järjestelmään tallennettu kontakti, täytettä listallesi. Vaikka soittaisit kymmeniä kertoja, ei toivomasi palaveri päätyisi koskaan kalenteriini asti. Menen mieluummin vaikka joka päivä hammaslääkäriin.

Jos puolestaan hyödynnät kaikkea sitä tietoa, joka on ulottuvillasi, on minun helpompi uskoa, että haluat aidosti ratkaista ongelmani. Silloin kalenteristani löytyy sinulle todennäköisemmin aikaa.

Jemmi tarkastelee markkinoinnin ja työelämän taitekohtia etsien kipupisteitä, sokeita pisteitä ja kieliopillisesti oikeita pisteitä. Sivulauserakenteiden kruunaamaton kuningatar ja samalla yksinkertaistamisen tunnollinen advokaatti.