Kuvaaja:
Uhana
Brändit

Muuttuuko suomalaisen vaatebrändin konsepti tulevaisuudessa maailmanlaajuiseksi hittitrendiksi? – “Jotkut kulkee edellä, jotkut jäljessä”

9.4.2021 15:00
Toni Rajamäki
Uhana lanseerasi kekseliään konseptinsa viime vuonna.

Suomalainen vaatebrändi Uhana lanseerasi viime vuonna Uhana Dreams -vuokraamopalvelun, jossa yritys vuokraa omia tuotteitaan. Vaatevuokraamo itsessään ei ole uusi keksintö, mutta brändit harvemmin vuokraavat itse omia tuotteitaan.

Uhanassa päätettiin kuitenkin uida vastavirtaan, sillä kyseessä on ekologinen teko. Vastuullisuus onkin koko brändin peruslähtökohta.

– Uhanalla on pohdittu monenlaisia konsepteja, jotka tukevat kiertotaloutta. Tämä vuokrauspalvelu on yksi niistä, ja tulevaisuudessa vastaavanlaisia tekoja nähdään lisää, kertoo Uhanan kiertotalouteen liittyvistä projekteista vastaava Emilia Kiialainen.

Ajatuksena brändin oma vaatevuokraamo on hieno, mutta onko palvelun ylläpitäminen taloudellisesti järkevää? Uhana lanseerasi vuokraamon viime elokuussa verkossa, joten dataa on kertynyt paljon.

– Meillä tulee vuokrauksia ympäri Suomen, mutta koko potentiaalia ei ole vielä nähty, sillä kuluttajat haluavat yleensä vuokrata kerran käytettäviä juhlavaatteita, joille ei ole ollut paljoa tarvetta korona-aikana. Tämä vuokraamo on kuitenkin pitkän tähtäimen projekti, jonka on tarkoitettu olevan osa liiketoimintaa myös tulevaisuudessa.

Kiialainen uskoo, että brändien omat vaatevuokraamot saattavat olla tulevaisuuden trendi, sillä kiertotalouden suosio kasvaa koko ajan länsimaissa.

– Jotkut kulkee näissä asioissa edellä, jotkut jäljessä, mutta on varmaa, että kiertotaloudesta tulee jo lähiaikoina normi kuluttajien keskuudessa. Silloin viimeistään yritysten kannattaa miettiä vuokraamista. Kiertotalous ei ole ohimenevä trendi.

Väite pitää varmasti paikkansa. Siksi Uhanalla aiotaan tehdä monia muitakin ekotekoja, kuten esimerkiksi avata vaatteiden huoltopalvelu.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)