Talouden elpymisestä on alkanut olla merkkejä ilmassa. Monessa suhdannekatsauksessa uskotaan Suomen talouden olevan kääntymässä ainakin hitaaseen kasvuun, vaikka voimakasta epävarmuutta onkin edelleen ilmassa.
59 prosenttia Markkinointiuutisten asiantuntijapaneelin kyselyyn vastanneista kertoo, että talouden näkyvissä oleva vähittäinen elpyminen alkaa näkyä myös vastaajien omassa organisaatiossa vähintään jonkinlaisena piristymisenä. Reilu kolmannes tosin arvioi, että muutosta ei ole ainakaan vielä tapahtunut. 70 prosenttia vastaajista uskoo tulevan vuoden olevan taloudellisesti kuluvaa vuotta parempi.
”Monet organisaatiot ovat saaneet tiedon siitä, että vuodelle 2026 budjetti kasvaa ja olemme voineet suunnitella seuraavaa vuotta jo etukäteen.”
”Erikoiskaupan yrityksillä selkeitä (liikevaihdon) kasvuja viime vuoteen. Tämä heijastuu markkinointiin uskalluksena panostaa hieman enemmän ja nyt jo suunnitellaan kehittämistäkin pelkän puolustustaistelun sijaan.”
”Yritysten on pakko keksiä keinoja selvitä taloudellisesti hankalassa tilanteessa ja myös investoimaan pystyäkseen jatkamaan tai kasvattamaan liiketoimintaansa.”
Myös alan yleinen tunnelma on vastaajien mielestä muuttunut positiivisemmaksi. Näin näkee 70 prosenttia vastaajista. Tunnelma on kuitenkin monien avoimien vastausten mukaan vielä odottava.
”Yleisesti markkinointiviestinnän alalla tunnelmat ovat positiivisempia tällä hetkellä ja esimerkiksi keskusteluissa nousee esiin, että kysyntä on elpymässä.”
”Tunnelmaan vaikuttaa viime vuosien vuoristoratamainen meno, joka on ollut ennakoimatonta ja nopea liikkeistä. Talouden nousua on ennustettu vuosi toisensa jälkeen ja syystä ja toisesta se on jäänyt toteutumatta. Vielä ei rohjeta iloita, että se nytkään välttämättä alkaa, vaikka merkit ovat positiivisempia kuin aikoihin. Ennustan silti, että varovaista toiveikkuutta alkaa pian olla ilmassa.”
Tällä hetkellä vetävien toimialojen joukossa mainitaan muun muassa päivittäistavarakauppa, erikoiskauppa sekä kansainväliset kuluttaja- ja b2b-yritykset. Toisaalta jotkut vastaajat näkevät samojen alojen myös takkuavan. Myös rakennusalan ahdinko näkyy edelleen myös markkinointialalla.
Noin kahdessa kolmesta vastaajien organisaatioista on luvattu budjetteihin vähintään jonkin verran kasvua ensi vuodeksi. Tätä vielä useampi vastaaja kuitenkin kertoo, ettei yrityksen toimintoja olla laajentamassa merkittävästi lähitulevaisuudessa.
Yli joka kymmenes vastaaja kertoo, että omaan organisaatioon ollaan palkkaamassa varmasti lisää työvoimaa, ja noin puolet vastaajista pitää rekrytointeja todennäköisenä.
Pulaa työntekijöistä ei nähdä suuremmin olevan, sillä osaajia on alan heikon tilanteen vuoksi nyt paljon vapaalla jalalla.
”Tunnelma on edelleen odottava ja kaksijakoinen. Maailman yleinen tilanne vaikuttaa tunnelmaan ja kotimainen investointitahti on edelleen vaisuhkoa. Myös median murros haastaa viestintätoimistoja uuteen ajatteluun.”
”Loppuvuonna irtisanomiset ja lomautukset valitettavasti jatkuvat markkinointialalla Suomessa, mikä johtuu yleisesti heikosta taloustilanteesta. Toivottavasti vuosi 2026 tuo mukanaan taloudellista positiivisuutta. Tekoälyn osaajille sekä tekoälyn ymmärtämiseen ja eettisiin kysymyksiin perehtyneille asiantuntijoille on varmasti kasvavaa tarvetta tulevaisuudessa. Tekoäly tuo myös uuden ulottuvuuden markkinoinnin tekemiseen, ja on vielä osittain avoinna, millaiseksi markkinoijan ammatti muovautuu lähivuosina. Tällä hetkellä keskustelua alalla hallitsevat tekoäly, turvallisuus sekä ympäristöinnovaatiot.”
Ilmoittaudu mukaan Markkinointiuutisten asiantuntijapaneeliin! Tulemme hyödyntämään paneelia esimerkiksi ajankohtaisten aiheiden ja ilmiöiden käsittelyssä.
Lue lisää täältä ja ilmoittaudu mukaan
Sitaateissa olevat osiot ovat otteita kyselyn avoimien kysymysten vastauksista.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä