Ilmiöt

Miten olympiamenestys näkyy urheilijan sponsorineuvotteluissa? Näin kommentoi Tokiossa pronssia uineen Matti Mattsson manageri Sami Hautaniemi

Mattssonin kohdalla saatetaan puhua jo kuusinumeroisista sponsorituloista.
Kuva:
Unsplash/Dave Kim
Miten olympiamenestys näkyy urheilijan sponsorineuvotteluissa? Näin kommentoi Tokiossa pronssia uineen Matti Mattsson manageri Sami Hautaniemi

Suomalaisessa yksilöurheilussa yksi suurimpia huolenaiheita on sponsorien hankkiminen, mikä voi olla kovankin luokan urheilijoille hankalaa. Iivo Niskanen ja muut saman tason supertähdet ovat asia erikseen, mutta läheskään kaikki SM-tasolla menestyneet ja kansainvälisissä kisoissa säännöllisesti käyvät urheilijat eivät saa sponsorituloja kuin joitain tuhansia euroja.

Lajin suosiolla on tietenkin iso merkitys, mutta edes huippusuositussa lajissa menestyminen ei takaa suuria summia. Esimerkiksi kotimaiset yleisurheilukentät ovat täynnä kovan luokan urheilijoita, jotka eivät onnistu hankkimaan sponsoreilta kuin taskurahoja.

Sponsorineuvottelut voivat kuitenkin kääntyä yksittäisen urheilijan kohdalla nopeasti. Onnistuminen yhdessä kovassa kisassa voi jopa moninkertaistaa urheilijan sponsoritulot. Esimerkiksi olympialaisissa mitaleille yltäminen takaa sen, että sponsoreista ei ole enää pulaa.

Asian on saanut huomata muun muassa huippu-uimari Matti Mattssonin manageri Sami Hautaniemi. Mattsson ui viime viikolla olympiapronssia Tokiossa, mikä alkoi näkyä välittömästi sponsoririntamalla.

– Minulle on jo tullut useampi yhteydenotto mahdollisilta yhteistyökumppaneilta, mikä on harvinaista yksilöurheilijan kohdalla, sanoo Hautaniemi.

Mattsson on ollut jo pitkään tunnettu uimari, jolla on riittänyt sponsoreita, mutta nyt hän saattaa nousta sponsoritulojensa puolesta suomalaisten yksilöurheilijoiden kärkiryhmään. Tämä tarkoittaa sitä, että sponsoritulot saattavat nousta jopa kuusinumeroiseen summaan.

– Tavoitteena on hankkia monivuotisia yhteistyökumppaneita, jotka ovat tukemassa Matin uraa Pariisin Olympialaisiin asti, manageri avaa.

Hautaniemen mukaan olympiamenestyksen myötä urheilija voi nimenomaan nostaa yksittäisen yhteistyökumppanuuden hintaa sen sijaan, että urheilija haalisi kymmeniä pieniä sopimuksia vanhalla, edullisemmalla hinnalla.

– Yksittäiset summat ovat isompia, ja sellaisia kumppanuuksia me pyrimme solmimaan. Tällöin meidän on helpompi hallita kokonaiskuvaa, kun sponsorien määrä ei karkaa liian isoksi.

Olympiamenestyksen jälkeiset viikot on sponsoririntamalla tärkeintä aikaa. Hautaniemi laittoi työhanskat käteensä heti mitalin varmistuttua.

– Silloin on pakko takoa, kun rauta on kuumaa. Aloitin heti hommat, sillä Matin nimi on nyt kaikkien huulilla.

Managerin tehtäviin kuuluu muun muassa se, että urheilijan ympärillä oleva hype pysyy yllä.

– Heti suorituksen jälkeen laitoimme Matin somekanavat laulamaan. Media on tietenkin ollut todella kiinnostunut, ja olemme tehneet eri medioiden kanssa paljon yhteistyötä, Hautaniemi kertoo.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa