Ilmiöt

Mistä suomalaiset etsivät joululahjaideoita? Suosituimmat kanavat saattavat yllättää

Sosiaalisen median rooli lahjaideoiden löytämisessä on yllättävän pieni.
Kuva:
Unsplash/
Mistä suomalaiset etsivät joululahjaideoita? Suosituimmat kanavat saattavat yllättää

Marras- ja joulukuu ovat markkinoijille erityisen tärkeää aikaa, sillä ihmiset etsivät kuumeisesti joululahjoja ja ovat valmiita käyttämään rahaa. Markkinoijien päätehtävänä on löytää oikea kanavat ihmisten tavoittamiseen ja ottaa osansa markkinasta.

Ero “normaaliin aikaan” syntyy siinä, että ostajat etsivät pääsääntöisesti lahjoja tutuilleen eikä itselleen. Siksi markkinoijien täytyy pystyä kertomaan, miksi jokin tuote tai palvelu sopii lahjaksi. Toinen ero syntyy näkyvyyden hankkimisen vaikeudessa, sillä jokainen B2C-yritys haluaa olla vahvasti esillä joulun aikaan..

Olennaisin kysymys markkinoijille on, mistä ihmiset etsivät joululahjoja? MarkkinointiUutiset ja tutkimustoimisto IROResearch kysyivät asiaa suomalaisilta, joiden vastaukset yllättivät osittain.

Yleisin kanava joululahjaideoiden etsimiseen on yritysten ja kauppojen verkkosivut, mikä ei tietenkään yllätä. Toiseksi yleisin on sanoma- ja aikakausilehdet, mikä puolestaan yllättää digitaalisuuden valta-aikana. Yllättävää on myös se, että sosiaalisen median rooli lahjojen etsimisessä on melko pieni, vaikka esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin määrä on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana.

MarkkinointiUutisten ja IROResearchin tutkimuksen mukaan 28 prosenttia vastaajista etsii lahjaideoita pääsääntöisesti yritysten ja kauppojen kotisivuilta. Sanoma- ja aikakausilehdet on pääsääntöinen kanava 17 prosentilla vastaajista. Kolmanneksi suosituin on lahjakuvastot, joista joka kymmenes etsii lahjoja pääsääntöisesti.

Somekanavista suosituin on Pinterest, josta lahjoja etsii pääsääntöisesti kolme prosenttia vastaajista. Instagramista etsii kaksi prosenttia, ja muiden kanavien osuudet ovat enintään prosentin verran.

Lue myös: Liki puolet suomalaisista suosii jouluostoksilla kivijalkamyymälöitä – vain pieni osa keskittyy pääsääntöisesti verkko-ostamiseen

Joka neljäs vastaaja ei osannut nimetä tiettyä kanavaa, josta etsii lahjoja pääsääntöisesti. 11 prosenttia antoi vapaan vastauksen. Yksi yleisimmistä vapaista vastauksista oli Google. Myös sähköpostimarkkinointi mainittiin.

Tutkimustuloksissa korostuu etenkin monikanavaisuuden merkitys. Esimerkiksi hakukonemainonta, relevanttiin nettisivusisältöön panostaminen ja uudelleenmarkkinointi muodostavat vahvan kombinaation tässäkin asiassa.

Kohderyhmissä ei merkittäviä eroja

IROResearchin toteuttaman kyselyn mukaan melkein kaikissa kohderyhmissä suositaan eniten yritysten ja kauppojen kotisivuja. Ainoan poikkeuksen tekee yli 65–vuotiaat, joista reilu kolmannes etsii ideoita pääsääntöisesti sanoma- ja aikakausilehdistä ja vain 17 prosenttia yritysten ja kauppojen kotisivuilta.

Erot kohderyhmien välillä ovat yleisesti pieniä, mutta sosiaalisen median kanavien suhteen tuloksista ilmenee muutama mielenkiintoinen asia: esimerkiksi 45–53-vuotiaat on ainoa ikäryhmä, jossa etsitään lahjoja pääsääntöisesti Facebookista. 25–34-vuotiaat puolestaan erottuvat suosimalla Instagramia ja blogeja muita ikäryhmiä selvästi enemmän. 18–24-vuotiaat puolestaan hyödyntävät selvästi muita enemmän Pinterestiä, sillä heistä joka viides käyttää kuvapalvelua pääsääntöisenä lahjaideakanavana. Huomioitavaa on se, että käytännössä kaikki Pinterestin suosijat ovat naisia.

Tutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa, osana Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tiedonkeruuaika oli 19.–27.10.2021. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. Tutkimuksen tilasi MarkkinointiUutiset.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa