Ilmiöt

🔍 Miltä tuntuu vaihtaa työpaikkaa, kun työt ja perehdytys hoidetaan etänä? Kolme markkinoinnin ammattilaista kertoo

19.5.2021 7:55
Iina Kansonen
Koronan takia ei kannata jättää hakematta uutta työtä, sanoo tammikuussa työtä vaihtanut Senni Niemi. Niemi, Miika Hupli ja Riikka Järvinen kertovat, miten työn vaihto korona-aikana on sujunut.

🔍 Suurennuslasilla merkityt jutut ovat pidempiä, taustoittavia ja päivittäisestä uutisoinnista poikkeavia artikkeleita.

”Ohjekirjaset ja virtuaalikahvit ovat helpottaneet tutustumista”

Senni Niemi siirtyi Supermetricsin asiakaskokemuksesta ja kehittämisestä globaalilla tasolla vastaavaksi päälliköksi tammikuussa 2021. Hän työskenteli aikaisemmin Meltwaterin markkinointijohtajana.

”Uuden työn aloittaminen korona-aikaan jännitti ennen kaikkea siksi, että minusta on kiva tuntea työkaverini. Tiesin, että tutustuminen tulee olemaan tosi vaikeaa, koska olemme kaikki etänä. Töiden tekeminen on paljon helpompaa ja mukavampaa, kun on henkilökohtainen tatsi ihmisiin, joiden kanssa teen töitä. 

Haastavinta onkin ollut juuri rentojen ihmiskontaktien puuttuminen. Rento lähestyminen on vaikeampaa, kun en tiedä, millaisia ihmisiä uudet työkaverit ovat, miten he ovat tottuneet yhdessä toimimaan ja minkälainen huumori heillä on.

Supermetricsillä ihmisiin tutustumista helpottivat ohjekirjaset, jollaisen jokainen sai itsestään tehdä. Siinä muille kerrotaan omista työkentelytavoista, kuten siitä, onko aamu- vai iltaihminen ja miten käyttää kalenteriaan.

Lisäksi meillä on joka viikko virtuaalikahvit yhdessä sattumanvaraisesti valitun toisen työntekijän kanssa. Silloin on tarkoitus puhua jostakin muusta kuin töistä. Se on ollut tosi helppo ja kiva tapa tutustua.

"Tiedon siirtäminen vaatii yritykseltä korona-aikaan enemmän suunnittelua kuin tavallisesti."

Olen huomannut, että tiedon siirtäminen vaatii yritykseltä korona-aikaan enemmän suunnittelua kuin tavallisesti. Tietoa ei tartu päähän vahingossa, kun kukaan ei istu vieressä keskustelemassa töistä ja yrityksen asioista. Siksi jonkun on suunniteltava tarkasti, mitä asioita uuden työntekijän kanssa käydään läpi.

Minulle tehtiin selkeä perehdytysaikataulu kahden ensimmäisen viikon ajaksi. Lisäksi minulla oli aluksi päivittäin puolen tunnin slotti, jolloin pääsin kysymään kaikki asiat, jotka olivat jääneet mietityttämään. Se oli tärkeää.

Supermetricsillä on tosi avoin kommunikaatiokulttuuri, minkä olen kokenut hyödylliseksi. Meillä kannustetaan siihen, että kaikki kysymykset esitetään Slackissa avoimilla kanavilla. Silloin tieto jää haettavaksi myöhemminkin ja on näkyvissä kaikille.

Minut on yllättänyt se, kuinka hyvin kuitenkin näin etänäkin voi päästä uudessa työssä alkuun. Olen oppinut viimeisen puolen vuoden aikana hirveästi uutta. Jos uusi työ kiinnostaa, sitä ei kannata jättää koronan takia hakematta.”

”Korona yhdisti muihin työntekijöihin”

Riikka Järvinen aloitti työt Nordean strategisessa markkinoinnissa marraskuussa 2019. Aikaisemmin hän työskenteli kuluttajaliiketoiminnan markkinointijohtajana DNA:lla.

”Ehdin tehdä Nordealla töitä nelisen kuukautta ennen kuin siirryimme viime vuoden maaliskuun 13. päivä kokonaan etätyöhön.

Kun etätyö alkoi, minulla oli vielä perehtyminen kesken. Organisaatiomme on niin valtava, että varsinkin alussa minut unohdettiin toisinaan kutsua palavereihin, joissa minun olisi ollut hyvä olla mukana. Jos olisimme olleet toimistolla, en olisi ollut niin näkymätön.

Kun joskus olen pitänyt Teamsissa presentaatiota sadalle ihmiselle, eikä kukaan kommentoi mitään, olen miettinyt, onko se hyvä vai huono asia. En voinut heti tietää, onko reagoimattomuus Nordealla merkki siitä, että kaikki keskittyvät kuuntelemaan, vai tarkoittaako se sitä, että puhun kuuroille korville.

Olen huomannut, että omalla aktiivisuudella on näin etäaikana tosi iso merkitys. Minulla on jo työuraa takana, joten uskallan kysyä, tutkia ja nostaa kättä pystyyn. Se on auttanut pääsemään sisään työhöni ja työyhteisöön.

"Omalla aktiivisuudella on etäaikana tosi iso merkitys."

Työskentelen Nordic-tiimissä, ja olen ainut suomalainen tiimissämme. Esihenkilöni on Ruotsissa. Onneksi ehdimme nähdä kasvokkain ennen etätyöhön siirtymistä, mutta olisihan se hedelmällistä tavata oma esihenkilö edes kerran vuodessa kasvotusten.

Alun perin oli tarkoitus, että matkustaisin työssäni jonkun verran, sillä teen projekteja eri maissa. Matkustaminen on tietenkin ollut tässä maailmantilanteessa poissuljettu vaihtoehto. Niinpä videopuheluista on tullut arkipäivää. Nykyään kamera on aina käytössä. Ihmeen hyvin siinäkin saa kontaktia, vaikka totta kai persoonasta jää osa pois, kun tunnetaan vain Teamsin välityksellä.

Henkilökohtaisten suhteiden muodostaminen onkin ollut ehkä kaikkein haastavinta. Ei vain ole sama asia tutustua Teamsissa varsinkin, jos ei ole tavannut ihmistä koskaan kasvokkain.

Tavallaan korona myös yhdisti minua muihin työntekijöihin. Olin ollut töissä vasta pari kuukautta, mutta jouduimme yhdessä kohtaamaan täysin uudenlaisen tilanteen. Olimme yhtäkkiä kaikki samassa veneessä.

Minulla on varmasti ollut helpompaa kuin niillä, jotka ovat vaihtaneet työtä kokonaan korona-aikana. Sain sentään viettää muutaman kuukauden normaalisti ja käydä toimistolla. Kirjoittamattomiin sääntöihin ja tapoihin on vaikea päästä kiinni, kun kaikki ovat fyysisesti eri paikoissa.”

”Teams antaa ihmisistä persoonallisemman kuvan”

Miika Hupli aloitti työn Boksin myyntipäällikkönä maaliskuussa 2021. Hän siirtyi tehtävään Finnkinon tuotteistuksesta vastaavan johtajan roolista.

”Yritin jo rekryprosessin aikana arvioida, miten mahdollinen uusi työnantaja pystyy hoitamaan työn startin korona-aikana. Boksi hoiti alusta asti rekryn hyvin, vaikka kaikki tapahtui etänä enkä ollut tavannut yrityksestä ketään kasvokkain siinä vaiheessa, kun allekirjoitin työsopimuksen.

Sain hyvissä ajoin ennen ensimmäistä työpäivää pääsyoikeuden järjestelmiin ja tileihin. Kaikki työvälineet olivat valmiina ensimmäistä työpäivää varten, ja kalenterini oli mietitty valmiiksi ensimmäisen 2,5 viikon ajaksi. Hyvän, päivittäisen perehdytyksen jälkeen minulle oli selvää, kuka vastaa mistäkin asiasta ja keneltä voin kysyä tarvittaessa apua.

Boksin 25 työntekijästä valtaosa on aloittanut viimeisen vuoden aikana, eli suurin osa on aloittanut työnsä lähestulkoon etänä. Heistä kaikki eivät ole edes käyneet toimistolla. Toimistotila antaa aina yrityksestä jonkunlaisen käsityksen. Nyt se käsitys on pitänyt luoda toisella tavalla.

"Toimistotila antaa aina yrityksestä jonkunlaisen käsityksen. Nyt se käsitys on pitänyt luoda toisella tavalla."

Jos yrityksellä esimerkiksi on vanhanaikaiset toimintatavat tai kommunikaatiovälineet ja -keinot ovat kivikautiset, kertoo se oletettavasti jotain siitä, millaisilla välineillä töitä tehdään toimistossa.

Haastavinta työn aloittamisessa etänä on ollut epäformaalin tiedon jakaminen. Minun täytyy edelleen kannustaa paitsi muita myös itseäni siihen, että otetaan kahvipöytäkeskusteluja muulloinkin kuin palavereiden alussa. Välillä on hyvä miettiä jonkun kanssa tunti asioita kaikessa rauhassa ilman agendaa.

Siitä olen yllättynyt, kuinka nopeasti ihmiset uskaltavat perehdytys-ja rekryprosesseissa olla varsin aitoja. Usein etänä tehtävässä rekrytointiprosessissa pääsee tapaamaan useamman ihmisen rekrytoivasta firmasta. Kun sitten vielä pääsee Teamsin kautta heidän olo- tai työhuoneisiinsa, pystyy samalla muodostamaan heistä vähän erilaisen käsityksen kuin jos tapaisimme neukkarissa. Ihmisistä saa tavallaan persoonallisemman käsityksen.

Minusta tuntuu, että olen päässyt erittäin hyvin sisään uuteen työhön ja työyhteisöön. Ihmiset vaikuttavat aidosti iloisilta siitä, että tulin mukaan firmaan.”

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)