Brändit

Mikroyrittäjät pöllivät sata vuotta vanhan idean - laittoivat metsän tulitikkuaskiin‍

5.5.2025 16:10
Harri Junttila
Jean Sibelius kantoi mukanaan metsää pienessä rasiassa. Viime vuosina ideaa on käytetty markkinoinnissa.

Luontolähtöisiä tapahtumapalveluita yrityksille tarjoava Forest Office -hyvinvointikylä toteutti 200 euron kampanjan, joka herätti myönteistä huomiota niin toimistoissa kuin sosiaalisessa mediassa. 

Yritys lähetti 50 potentiaaliselle asiakkaalleen käsintehdyn ”taskumetsän”, pienen postipaketin, jossa oli metsäelementeillä täytetty tulitikkurasia. Kampanja sai innoituksensa säveltäjä Jean Sibeliuksesta, joka kantoi vastaavaa rasiaa taskussaan inspiraation lähteenään.

Kampanjan tulokset yllättivät. Kolme asiakasta postasi saamastaan taskumetsästä someen, keräten yhteensä yli 300 tykkäystä, lähes 50 kommenttia ja noin 10 000 näyttökertaa. Taskumetsä herätti huomiota myös toimistoissa, joihin pieniäkään paketteja ei enää kovinkaan usein tule. Palautteissa kiiteltiin metsän tuoksua, yllätyksellisyyttä ja käsintehdyn rasian aistillisuutta.

Täytyy olla kekseliäs, kun markkinointibudjetti on pieni.
MAINOS

Hyvinvointikylän yrittäjät Merja Pyhälä ja Tero Pajunen kertoivat, että mikroyrittäjänä täytyy olla kekseliäs, kun markkinointibudjetti on pieni. He halusivat ilahduttaa ja jäädä mieleen näyttämällä, että luonnon tuominen arkeen voi tapahtua pienessäkin mittakaavassa. Taskumetsä on muistutus siitä, että metsä voi kulkea mukana, vaikka tulitikkurasiassa.

Aivan ensimmäinen Jean Sibeliuksen taskumetsän kopioija Forest Office ei ole. Jo vuonna 2019 Suomen Luonnonsuojeluliitto teki markkinointikampanjaa samalla idealla. Liitto kehotti ihmisiä keräämään itselleen oman metsärasian ja postaamaan siitä someen hästägillä #sibeliusboksi.

MAINOS