Digitaalisuus

ūüĒć Mikael Thuneberg rakensi datankeruuty√∂kalun, jota tarvitsi itse ‚Äď sitten my√∂s maailman suurimmat yhti√∂t ottivat sen k√§ytt√∂√∂ns√§

Supermetrics muuttui yhden ihmisen pyörittämästä toiminimestä 150 ihmistä työllistäväksi kansainväliseksi yritykseksi, joka kasvatti koronavuonna liikevaihtoaan 76 prosenttia.
Kuva:
ūüĒć Mikael Thuneberg rakensi datankeruuty√∂kalun, jota tarvitsi itse ‚Äď sitten my√∂s maailman suurimmat yhti√∂t ottivat sen k√§ytt√∂√∂ns√§

ūüĒć Suurennuslasillamerkityt jutut ovat pidempi√§, taustoittavia ja p√§ivitt√§isest√§ uutisoinnistapoikkeavia artikkeleita.

Vuonna 2009 Mikael Thuneberg oli suomalaisen Habbo-hotellista tunnetun Sulakkeen analyytikko, jonka tehtävänä oli koota raportteja online-markkinointidatasta. Tilanne lienee tuttu monelle markkinoinnin ammattilaiselle: data oli hajaantunut useaan paikkaan, sillä markkinointia tehtiin monella eri mainosalustalla ja työkalulla.

‚Äď Copypastesin lukuja Exceliin. Se oli tosi turhauttavaa ja aikaa viev√§√§, Thuneberg kertoo.

Niinpä hän päätyi tekemään työnsä ohessa yksinkertaisen Excel-skriptin, joka kokosi tarvittavan datan tiedostoon. Koska ratkaisu toimi hyvin, Thuneberg päätti jakaa sen internetissä.

‚Äď Se her√§tti paljon kiinnostusta. K√§vi ilmi, ett√§ monella muullakin oli sama ongelma. Automatisoidulle markkinointidataa ker√§√§v√§lle ty√∂kalulle oli valtava tarve.

Niinp√§ Thuneberg perusti vuonna 2010 toiminimen ja keskittyi ty√∂kalun kehitt√§miseen. Viiden ensimm√§isen vuoden aikana h√§n teki t√∂it√§ yksin, ja Thunebergin sanojen mukaan ‚ÄĚyritys ei ollut mik√§√§n kasvuraketti‚ÄĚ.

‚Äď En osannut markkinoida. Mulla ei ollut teknist√§ eik√§ bisnestaustaa. Olin opiskellut valtsikassa, ja olin v√§h√§n avuton IT-firman perustaja.

Teknisen osaamisen puute ei haittaa

11 vuotta myöhemmin Thuneberg on yhä samalla tiellä. Nykyään yhden miehen pulju on tosin muuttunut noin 150 henkilöä työllistäväksi yritykseksi, jolla on yli 16 000 suoraa asiakasta ympäri maailman ja kolme toimistoa: yksi Suomessa, yksi Liettuassa ja yksi Yhdysvalloissa.

Yrityksen nimi on Supermetrics, ja sen asiakkaita ovat muun muassa sellaiset kansainväliset jätit kuin WarnerBros ja Dyson. Yrityksen perusidea on edelleen sama kuin silloin, kun Thuneberg perusti toiminimensä.

‚Äď Tarjoamme organisaatioille Supermetrics-ty√∂kalun, jolla datankeruu eri l√§hteist√§ voidaan automatisoida, vaikka yrityksess√§ ei olisi teknist√§ osaamista, Thuneberg kertoo.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Supermetricsillä on mahdollista poimia markkinointidata automaattisesti kaikista kanavista, joissa online-markkinointia tehdään. Data kerätään yhteen työkaluun, jonka käyttäjä voi itse valita. Se voi olla esimerkiksi Excel, Google Sheets, Google Datastudio, Tableau tai Microsoft Power BI.

"Moni markkinointi-ihminen tykkää käyttää taulukkolaskentatyökaluja ja haluaa koota datan niihin."

‚Äď Moni markkinointi-ihminen tykk√§√§ k√§ytt√§√§ taulukkolaskentaty√∂kaluja ja haluaa koota datan niihin, Thuneberg on huomannut.

Juuri se erottaa Supermetricsin kilpailijoista. Markkinoinnin ammattilaiset saavat käyttää haluamaansa tuttua työkalua, oli se sitten vaikka paljon parjattu Excel, eikä heidän tarvitse opetella taas yhtä uutta, Thuneberg sanoo.

Aikaa jää myös analyysille

Vaikka Thuneberg sanookin olleensa aluksi hieman avuton IT-firman perustaja, alkoi hänen yrityksensä kuitenkin hiljalleen kasvaa. Vuodesta 2015 saakka kasvu on ollut hyvin voimakasta. Thuneberg sanoo sen johtuvan ennen kaikkea hyvästä tuotteesta.

‚Äď Supermetricsin kaltaiselle ty√∂kalulle oli alusta asti tosi iso tarve, ja tarve on kasvanut koko ajan. Koska ty√∂kalu on ratkaissut tarpeen niin hyvin, markkinoinnin tarve taas on ollut v√§h√§isempi.

Thunebergin mukaan yrityksillä ei ennen jäänyt tarpeeksi aikaa datan analysoinille, koska datan kokoaminen eri lähteistä oli niin työlästä. Kun data on nyt helposti saatavilla halutussa muodossa, jää aikaa myös analyysille.

Lisäksi Supermetricsin käyttöönotto on äärimmäisen helppoa, Thuneberg sanoo. Työkalun saa käyttöönsä suoraan verkossa, eikä se vaadi myynti- tai muitakaan kimurantteja prosesseja.

‚Äď Jos ty√∂kalun haluaa ostaa, ei v√§ltt√§m√§tt√§ tarvitse edes puhua kenellek√§√§n meid√§n ihmisist√§.

Verkkokauppa vauhdittaa kasvua

Palataan vielä Supermetricsin asiakkaisiin. Thuneberg kertoo, että 16 000 asiakkaasta noin puolet on markkinointitoimistoja. Se tarkoittaa sitä, että Supermetricsillä voi olla jopa miljoona loppukäyttäjää, Thuneberg laskeskelee.

‚Äď Koska toimistot tekev√§t kampanjoita asiakkailleen ja k√§ytt√§v√§t siihen paljon rahaa, t√§ytyy heill√§ olla keino raportoida asiakkaalle, mit√§ se kaikki raha tuottaa. Supermetrics vastaa siihen tarpeeseen tosi hyvin.

Thuneberg kertoo, että toinen puoli asiakkaista on erilaisilta toimialoilta. Merkittävimpiä aloje lienevät kuitenkin media- ja teknologia-ala sekä verkkokaupat. Supermetricsin kotimaisia asiakkaita ovat esimerkiksi Sanoma, If, Barona, F-Secure ja MetsäGroup.

Viime vuoden liikevaihto nousi peräti 76 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.

Thuneberg kertoo, ettei Supermetrics ole riippuvainen yhdestäkään yksittäisestä asiakkaasta. Suurinkin asiakas kattaa reilusti alle prosentin yrityksen koko myynnistä.

Koronapandemia ei ole vaikuttanut Supermetricsin kasvuun merkittävästi. Vuoden 2020 maalis-huhtikuussa osa asiakkaista katosi, mutta jo toukokuussa yritys oli taas kasvuvauhdissa. Viime vuoden liikevaihto nousi peräti 76 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.

‚Äď Ja t√§m√§n vuoden maaliskuu oli meille paras kuukausi ikin√§. Erityisesti verkkokauppa on vauhdittanut kasvuamme.

Työkalu vaatii jatkuvaa kehittämistä

Thuneberg sanoo arastelematta, että Supermetrics on maailman paras työkalu, joka tarjoaa helpon pääsyn dataan ilman teknistä osaamista. Ei kuitenkaan auta tuudittautua tyytyväisyyteen, hän muistuttaa. Töitä on tehtävä koko ajan, jos haluaa säilyttää etumatkan kilpailijoihin.

‚Äď Meid√§n on lis√§tt√§v√§ jatkuvasti datan l√§hteit√§ ja ty√∂kaluja, joihin dataa voidaan tuoda.

Samalla Thuneberg kertoo pohtivansa, miten voisi tarjota asiakkaille vielä jotakin lisäarvoa.

‚Äď Ehk√§ tulevaisuudessa Supermetrics my√∂s analysoi dataa ja teemme raportteja asiakkaan puolesta.

Thuneberg sanoo pohtivansa myös sitä, miten Supermetricsiä voisi hyödyntää muilla bisnesalueilla, joissa on samanlaisia ongelmia datankeruun kanssa kuin markkinoinnissa. Ainakin verkkokaupat ovat Thunebergin mukaan potentiaalisia bisnesalueita.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa