Toimistot

Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Viime vuoden menestyneimmät toimistot selvillä, Duolingo säväytti nerokkaalla kampanjallaan

Markkinoinnin asiantuntijaorganisaatio WARC julkisti viime viikolla vuoden 2021 markkinointialan menestyjät. Ukraina-uutisoinnissa puhetta riitti brändeistä, jotka eivät ole ryhtyneet Venäjä-boikottiin.
Kuva:
Unsplash/Tania Mousinho
Mielenkiintoisimmat markkinointiuutiset maailmalta: Viime vuoden menestyneimmät toimistot selvillä, Duolingo säväytti nerokkaalla kampanjallaan

MarkkinointiUutiset listaa maanantaisin edellisen viikon mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta. Viime viikolla puhetta riitti muun muassa WARC:n julkaisemista listoista.


WARC listasi alan menestyneimmät toimistot

Markkinoinnin asiantuntijaorganisaatio WARC listasi viime viikolla markkinoinnin alan kilpailujen viime vuoden suurimmat menestyjät.

Mainostoimistoista suurin menestyjä oli Publicis Milan. Mainostoimistoverkostoista kärkisijan nappasi Ogilvy. Mediatoimistoista paras oli MediaCom New York ja verkostoista Mindshare. WARC listasi toimijat erikseen myös tehokkuuden mukaan, ja sen perusteella paras mainostoimisto oli FP7McCann Dubai ja paras mediatoimisto Zenith Bogotá.

Luovuutta mitanneella listalla parhaana mainostajana oli Anheuser-Busch InBev ja parhaana brändinä Burger King. Medialistalla parhaana mainostajana oli Unilever ja parhaana brändinä L'Enfant Bleu. AB InBev oli paras mainostaja myös tehokkuutta mitanneella listalla, jossa parhaan brändin tittelin nappasi McDonald’s.

Lue lisää täältä.


Nestlé saa kuraa niskaansa  

Viime viikkoina on puhuttu paljon länsimaisista yrityksistä, jotka ovat päättäneet toimintojaan Venäjällä sodan takia. Paljon on puhuttu myös niistä yrityksistä, jotka ovat jatkaneet operointia maassa. Toimintaansa jatkaviin yrityksiin on kohdistunut merkittävää painetta, ja useita brändejä onkin uhkailtu boikoteilla, koska heidän bisneksensä tuo rahaa Venäjän hallinnolle.

Yksi myrsynsilmään joutuneista brändeistä on elintarvikealan jätti Nestlé, joka on jatkanut tiettyjen peruselintarvikkeiden myyntiä Venäjällä. Muun muassa hakkeriryhmä Anonymous on pyytänyt ihmisiä boikotoimaan Nestléä päätöksensä takia. Myös Ukrainan hallinnosta on vedottu Nestléen ja muihin Venäjällä jatkaviin yrityksiin: presidentti Volodymyr Zelenskyi ja pääministeri Denys Shmyhal painottivat viime viikolla, että liiketoiminnan jatkaminen Venäjällä mahdollistaa puolustuskyvyttömien lasten ja äitien tappamisen jatkamisen.

Nestlé on tehnyt normaalisti Venäjällä noin 1,6 miljardin euron liikevaihdon. Yritys on perustellut päätöstään sillä, että se on vastuussa myös yli 7000 työntekijästään Venäjällä.

Nestléen kanssa vastaavanlaisen päätöksen ovat tehneet myös muun muassa Danone ja Unilever.


Duolingon kampanjassa käännetään tatuointeja

Kielten opiskeluun tarkoitettu palvelu Duolingo on saavuttanut valtavan huomion tuoreimmalla kampanjallaan, joka oli linkitetty taitavasti kielten kääntämiseen ja kielellisiin tatuointivirheisiin. Ulkomaista kieltä sisältävät tatuoinnit ovat olleet jo pitkään isona naurunaiheena internetissä, sillä usein tatuointien kirjoitukset sisältävät räikeitä käännösvirheitä.

Duolingo käyttää kampanjassaan esimerkkinä tatuointia, jossa on sana mandariinikiinaa muistuttavalla kielellä. Tatuoinnin ottaja luuli tekstin kääntyvän sanaksi “rohkeus”, mutta todellisuudessa se kääntyy sanaksi “vessademoni”.

Duolingo päätti lanseerata DuoOver-kampanjan, jossa yritys pyytää huvittavista käännösvirhetatuoinneista kuvia. Duolingo on luvannut valita niistä parhaat, kääntää kirjoitukset oikein ja korjauttaa tatuoinnit. Yritys pyytää ihmisiä laittamaan kuvia joko sosiaalisessa mediassa #TattooDuoOver-tunnisteella tai lähettämällä niitä suoraan sähköpostilla.

Netflix kitkee vapaamatkustusta

Suoratoistopalvelu Netflix on päättänyt aloittaa kokeilun, jolla yritys haluaa saada vapaamatkustajat kuriin. Yhtiö kertoi asiasta verkkosivuillaan.

Vapaamatkustajilla tarkoitetaan henkilöitä, jotka käyttävät muiden tunnuksia ilmaiseksi ja asuvat eri taloudessa kuin tilaaja. Netflixin kokeilussa Standard- ja Premium-tilaukseen on mahdollista liittää kaksi kotitalouden ulkopuolista henkilöä alennettuun hintaan.

Oman tilin jakaminen muille ei ole sallittua, mutta Netflix ei ole aiemmin välittänyt ongelmasta.

Kokeilu saattaa johtaa siihen, että Netflix hakee kasvua entistä vahvemmin nykyiseltä katsojakunnaltaan, jossa lienee paljon maksuvalmiita katsojia. Variety-lehden mukaan Advertising Research Foundationin kysely kertoi, että 36 prosenttia yhdysvaltalaisista Netflix-tilaajista jakaa tiliään sukulaisilleen ja 13 prosenttia kavereilleen. Netflixillä on globaalisti yli 200 miljoonaa tilaajaa, joten ilmaiseksi katsovia henkilöitä lienee kymmeniä miljoonia.

Vielä ei kuitenkaan tiedetä, tarttuuko Netflix ongelmaan kaikissa maissa. Aluksi kokeilu tehdään kolmessa maassa: Chilessä, Perussa ja Costa Ricassa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa