Näkökulma

Menestyneimmät yritykset eivät sorru näihin markkinoinnin self-help-ohjeisiin – älä sinäkään

Yhden markkinointitoimenpiteen radikaali suosiminen on vähän kuin harrastaisi seksiä vain lähetyssaarnaaja-asennossa: mahdollisuuksia hukataan ja eikä kaikkea potentiaalia saada hyödynnettyä, kirjoittaa Markus Nieminen.
Kuva:
Menestyneimmät yritykset eivät sorru näihin markkinoinnin self-help-ohjeisiin – älä sinäkään

Työelämästä on tullut kärjistettyä. Siitä kertovia artikkeleita lukiessa tuntuu, että liiketoimintaa voi johtaa vain tekemällä äärimmäisiä toimenpiteitä ja että vain radikaaleilla muutoksilla voidaan tehdä tulosta. Totuus on tietenkin paljon tylsempi.

Markkinointi ei ole ääripäistä huutelua tai radikaaleja siirtoja. Parhaimmillaan se on pääosin taiteilua välimaastossa ja aina silloin tällöin piipahtamista ääripäissä. Näin toimiessa voidaan puhua kokonaisvaltaisesta markkinoinnista.

Tällä hetkellä eniten ääntä pitävät kuitenkin ääripäistä huutelijat. Tarkoitus on ennemminkin pöyristyttää kuin saada mitään konkreettista aikaiseksi. On paljon helpompaa todeta jokin vanha markkinoinnin toimenpide kuolleeksi kuin pohtia, mitä voisi tehdä toisin.

Tämän tyylinen ajattelu johtaa yritysten näkökulmasta vääjäämättä alisuorittamiseen ja merkittäviin epäonnistumisiin. All-in-ajattelu on harvoin kannattavaa liiketoiminnan kannalta, vaikka elokuvissa ja sankaritarinoissa se toimii hyvin.

Yhden toimenpiteen radikaali suosiminen ainoana vaihtoehtona johtaa siihen, että kaikkea markkinoinnin potentiaalia ei saada koskaan hyödynnettyä.

Yhden toimenpiteen radikaali suosiminen ainoana vaihtoehtona johtaa siihen, että kaikkea markkinoinnin potentiaalia ei saada koskaan hyödynnettyä. Tällainen ajattelu johtaa liian pienellä sektorilla toimimiseen ja mahdollisuuksien hukkaamiseen – vähän kuin harrastaisi seksiä vain lähetyssaarnaaja-asennossa. Markkinoinnin tarkoitus on luoda kannattavuutta laaja-alaisesti, ei vain yhden keinovalikon kautta.

Yhdysvaltalainen Fortune-lehti listaa vuosittain yhdysvaltalaisia julkisia yhtiöitä suuruusjärjestykseen liikevaihdon perusteella. Jos tutkitaan listattuja yrityksiä, kuinka monen niistä markkinoinnista olet kuullut Suomessa? AmerisourceBergenin? Albertsonsin? Cignan? Tyson Foodsin? Kuinka moni listan yritys on tunnettu erikoisesta mainonnasta, palvelusta tai muusta käyttäytymisestä, kuten vaikkapa jostain erikoisesta asiakaskokemuksen osasta? 

Niin, ei kovin moni. 

Suurin osa listan yrityksistä on taitavia, kokonaisvaltaisia markkinoinnin osaajia. Jokainen niistä on luonut oman tapansa hyödyntää markkinointia. Hyvin harva listan yrityksistä tekee äkkinäisiä ja radikaaleja muutoksia markkinoinnissa kuukausittain tai edes vuosittain. 

Markkinoinnin salaisuus piileekin siinä, että se pitää luoda oman organisaation tarpeiden mukaan, ei maailman trendien. Keskitie pitää yrityksen kannattavana, ja ääripäät tuovat silloin tällöin tarvittavaa korjausliikettä.

Markus Nieminen tutkii markkinoinnin tulevaisuutta peilaten nykyisyyttä ja menneisyyttä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa