Teknologiayhtiö Xeron toimitusjohtaja Sukhinder Singh Cassidy kertoi Nordic Business Forumissa keskiviikkona kokemuksiaan siitä, miten yrityksiä voi kasvattaa menettämättä niiden sielua. Puheenvuorossaan "Scaling Culture without Losing Soul" hän painotti arvojen merkitystä johtamisessa ja yrityskulttuurin kehittämisessä.
Singh Cassidy korosti puheenvuorossaan arvojen johtavaa roolia päätöksenteossa. Hänen mukaansa tarkoitus, arvot, tavoitteet ja kulttuuri muodostavat yrityksen ytimen, jonka ympärille kaikki muu rakentuu.
Yritysjohtajan mukaan työelämässä tyytymättömyys syntyy usein siitä, kun oma toiminta ei vastaa arvoja ja tavoitteita tai kun työ ei täytä tarkoitustaan. Tämä pätee hänen mukaansa sekä yksilö- että organisaatiotasolla.
Singh Cassidy kehotti yleisöä tarkastelemaan yrityksen arvoja säännöllisesti ja pohtimaan, vaativatko ne muutoksia. Yrityksen toiminta muuttuu toimintaympäristön mukana, ja vaikka arvot ovatkin melko pysyviä, viiden-kuuden vuoden välein ne muuttuvat luontevasti.
Hän sanoi, että muutoksia tehdessä johdonmukaisuuden säilyttäminen on tärkeää. Lisäksi hän korosti, että sekä suuret että pienet toimet vaikuttavat lopputulokseen.
Kulttuurin muuttamisen salaisuutena Singh Cassidy piti sitä, että johtaja tutustuu itse ja läsnäollen yrityksen toimintaan, eikä vain kuuntele raportteja.
– Kulttuurin muuttamisen avain on mennä sinne, missä taika tapahtuu, hän kiteytti.
"Jos löydät sielun työstäsi, olet mailin muita edellä."
Singh Cassidy jakoi henkilökohtaisen neuvon siitä, miten löytää työn sielu. Hänen mukaansa avain on palvelemisessa – kuuntelemisessa ja auttamisessa.
Hän kertoi ajattelevansa joka päivä mennessään töihin palvelemista. Tämä tekee työstä hänen mukaansa sielukasta ja vaikuttavaa.
– Jos löydät sielun työstäsi, olet mailin edellä.
Johtajien pitäisi auttaa työntekijöitäänkin löytämään sielu omasta työstään. Singh Cassidyn mukaan se ei ole edes erityisen vaikeaa.
Muutosjohtamisen osalta Singh Cassidy antoi käytännön neuvoja siitä, miten eri kokoisia muutoksia tulisi viestiä organisaatiossa. Hänen mukaansa isoja muutoksia tulisi ennakoida etukäteen työntekijöille, kun taas pieniä muutoksia voi toteuttaa ilman suurta julkistamista.
Jutun laadinnassa on hyödynnetty tekoälyä.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä