Mainonta

Mediamainontaan käytettiin viime vuonna 133 miljoonaa euroa vähemmän kuin 2019 – vain yksi mediaryhmä onnistui kasvamaan

Mediamainontaan käytettiin 1126 miljoonaa euroa vuonna 2020. Lasku edellisvuodesta oli merkittävä.
Kuva:
Unsplash/Thom
Mediamainontaan käytettiin viime vuonna 133 miljoonaa euroa vähemmän kuin 2019 – vain yksi mediaryhmä onnistui kasvamaan

Mediamainonnan määrä laski Suomessa 11,3 prosentilla vuonna 2020. Mediamainontaan käytettiin viime vuonna yhteensä 1126 miljoonaa euroa, joka on 133 miljoonaa vähemmän kuin vuonna 2019.

Asiasta tiedottaa Kantar, jonka tiedot perustuvat yrityksen kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot.

Mediamainonnan laskun taustalla on koronapandemia, jonka vaikutus mainostamiseen oli suurimmillaan huhti-toukokuussa. Tuolloin nähtiin historian suurimmat mediamainonnan määrän laskuprosentit.

Eniten rahaa käytettiin sähköisen median mainontaan, jonka osuus koko summasta on 70,6 prosenttia. Painetun median osuus oli 24,3 prosenttia sekä ulko- ja liikennemainonnan viisi prosenttia. Vuonna 2019 sähköisen median osuus kaikesta mainonnasta oli 62 prosenttia.

Verkkomedia jatkoi kasvuaan

Verkkomediamainonta kasvaa vuosi vuodelta, ja edes koronapandemia ei pysäyttänyt sen kehitystä. Verkkomainonta oli ainoa mediaryhmä, joka onnistui kasvamaan viime vuonna. Kasvua tapahtui 2,2 prosenttia edellisvuodesta.

Verkkomainonnan osuus kaikesta mainonnasta on jo 47 prosenttia. Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisön IAB Finlandin toiminnanjohtajan Pasi Raassinan mukaan pelkästään digimainonnan osuus kaikesta mainonnasta nousee yli 50 prosentin viimeistään vuonna 2022.

Verkkomainonnan kasvu johtui sosiaalisen median mainonnan ja hakukonemainonnan kasvusta. Somemainonnan osuus kaikesta mainonnasta nousi yhdeksästä prosentista 13 prosenttiin (kasvua 19 prosenttia). Hakukonemainonta puolestaan nousi 12 prosentista 16 prosenttiin (kasvua 5 prosenttia).

Eniten laskua koki elokuvamainonta, joka laski jopa 64,6 prosentilla. Elokuvamainontaan käytettiin 2,8 miljoonaa euroa, ja sen osuus kaikesta mainonnasta oli 0,2 prosenttia.

Vähittäiskauppa hallitsee toimialoja

Mediamainontaa tehdään edelleen eniten vähittäiskaupan toimialalla. Vähittäiskaupan osuus kaikesta mainonnasta on 22 prosenttia, joka tarkoittaa 164 miljoonaa euroa. Prosenttilukema on sama kuin vuonna 2019, mutta käytetty rahamäärä laski 31 miljoonalla eurolla.

Muita suuria toimialoja ovat autot (71 miljoonaa), elintarvikkeet (66 miljoonaa) sekä mediat ja kustantajat (48 miljoonaa).

Lähteet: Kantar, IAB Finland

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa