Kuva: Aidin Geranrekab / Unsplash
Media

Mediakysely: Startup-maailmassa luotetaan Linkediniin – X:n merkitys on kovassa laskussa

28.5.2025 13:17
Mikko Perttunen
Perinteissä mediassa loistaa HS Visio.

Tuore tutkimus osoittaa, että X:n merkitys startup-kentässä on laskussa samalla, kun Linkedin hallitsee ekosysteemiä. Perinteisessä mediassa HS Visio nimettiin Suomen startup-yhteisön tärkeimmäksi lähteeksi.

Startup Finland on julkaissut yhteistyössä Finnish Startup Communityn ja Aaltoesin kanssa vuoden 2025 Startup Finland Media Survey -kyselyn tulokset. Kyselyyn vastasi 133 suomalaiseen startup-ekosysteemiin kuuluvaa henkilöä, ja sen tavoitteena oli selvittää, miten startup-toimijat kuluttavat mediaa, käyttävät viestintäkanavia ja hakevat keskeistä tietoa ekosysteemin sisällä.

Vastaajina oli startup-yritysten perustajia, työntekijöitä, sijoittajia, opiskelijoita ja muita ekosysteemin sidosryhmiä.

MAINOS

Kyselyssä korostui sosiaalisen median merkitys startup-toimijoiden arjessa. Linkedin erottui selvästi ammattimaisen vuorovaikutuksen tärkeimpänä kanavana, sillä 92 prosenttia vastaajista ilmoitti käyttävänsä sitä aktiivisesti.

Lue myös: 🔍 Linkedinistä on tullut digitaalisen käyntikortin sijaan henkilöbrändäyksen työkalu – kolme Suomen johtavista Linkedin-vaikuttajista kertoo Markkinointiuutisille, mikä on heidän suhteensa alustaan

Myös Instagram, Whatsapp ja Telegram nousivat keskeisiksi yhteisöviestinnän, ajankohtaispäivitysten ja sisällön löytämisen kanaviksi. Huomionarvoista on, että 71 prosenttia vastaajista ilmoitti joko lopettaneensa X:n käytön tai ei käytä sitä lainkaan.

– On melko kiinnostavaa havaita viitteitä X:n käytön hiipumisesta. Yhteisömme on muuttunut alustalla paljon passiivisemmaksi negatiivisen sisällön lisääntymisen vuoksi, Finnish Startup Communityn pääekonomisti Youssef Zad toteaa tiedotteessa.

Perinteisen median osalta HS Visio nousi vahvaksi. 56 prosenttia vastaajista seuraa sitä aktiivisesti. Samalla kuitenkin 27 prosenttia vastaajista kertoi, ettei seuraa säännöllisesti mitään startup-aiheista mediaa.

Aktiivisesti seurattiin myös Kauppalehteä, Talouselämää ja Techcrunchia.

Kysely nosti esiin myös perustavanlaatuisia tiedon puutteita: vastaajat kaipasivat helpommin saatavilla olevaa tietoa esimerkiksi bisnesenkeleistä, julkisesta rahoituksesta ja juridisista mallipohjista. Toisin kuin muissa Pohjoismaissa, Suomessa ei ole vastaavaa keskitettyä uutis- ja tietolähdettä.

Juhani Poikko. Kuva: Startup Finland

– Tiedonlähteet ovat hajanaisia, ja tarve keskitetylle alustalle, josta ekosysteemin jäsenet voivat löytää ajankohtaista ja liiketoiminnan vaiheeseen sopivaa tietoa, on ilmeinen, Startup Finlandin puheenjohtaja Juhani Polkko kertoo.

MAINOS