Toimistot

McCann Helsingin uudesta toimitusjohtajasta piti tulla diplomaatti, mutta sattuma kuljetti Dinko Kortzanovin markkinointialalle – nyt hän haluaa luoda Suomen parhaan dataohjautuvan luovan toimiston

Dinko Kortzanov sanoo päässeensä markkinointialan Manchester Unitediin.
Kuva:
McCann Helsinki
McCann Helsingin uudesta toimitusjohtajasta piti tulla diplomaatti, mutta sattuma kuljetti Dinko Kortzanovin markkinointialalle – nyt hän haluaa luoda Suomen parhaan dataohjautuvan luovan toimiston

McCann Helsingin uusi toimitusjohtaja Dinko Kortzanov syntyi Bulgariassa vuonna 1985, mutta hän muutti Suomeen jo muutaman vuoden iässä, kun hänen diplomaattivanhempansa saivat töitä Helsingistä. Perhe päätti asettua pysyvästi Suomeen, joten Dinko Kortzanov on asunut lähes koko ikänsä Suomessa.

Kortzanov puhuu suomea hyvin, mutta hän käyttää mieluummin englantia, sillä hän on käynyt kaikki koulunsa englanniksi aina alakoulusta valtiotieteelliseen. Täydellinen englannin kielen taito ja valtiotieteen opinnot loivat Kortzanoville erinomaisen pohjan diplomaatin uralle, jolle hän olikin vakavissaan lähdössä. 

Sattuma astui kuitenkin peliin. Kortzanov tapasi Bulgarian lähetystössä markkinointialalla työskennelleen henkilön, joka tarvitsi apua digitaaliseen markkinointiin.

– Minulla oli Facebook-tili ja pelasin Fifaa sekä Football Manageria. Siinä oli kaikki tietoni digitaalisuudesta, Kortzanov muistelee.

Siitä huolimatta hän päätyi harjoittelijaksi markkinointia tekevään East Interactiveen, jossa miehen ura sai kunnon alkusysäyksen. Tulevina vuosina Kortzanov pääsi tekemään projekteja isoille brändeille, kuten Nokialle ja Nokian Tyresille. 

– Mutta urani lähti kunnolla lentoon vasta, kun East yhdistyi Alkuvoiman kanssa. Silloin tutustuin datan voimaan.

Yhdistymisen myötä Kortzanov pääsi tekemään uudenlaisia projekteja, joihin kuului muun muassa Tori.fi-palvelun nostaminen tuntemattomuudesta koko kansan kauppapaikaksi.

– Mielestäni Tori.fi on todellinen menestystarina. Aluksi oli nolla käyttäjää, mutta lopulta puolet suomalaisista käytti sitä. Tämä saavutettiin tarkkaan harkituilla, dataohjautuvilla luovilla ratkaisuilla. 

Kortzanovista tuli alansa huipputekijä viimeistään silloin, kun viestintäkonserni Nordic Morning Group osti Alkuvoiman. Tuolloin hän pääsi tekemään töitä muiden maiden huipputekijöiden kanssa ja kartuttamaan taitojaan.

Nyt Kortzanovin kova työ on palkittu, kun hän on päässyt aloittamaan työt kansainvälisen jättiketjun McCannin Helsingin-toimiston toimitusjohtajana.

Tähtäimessä luoda Suomen paras dataohjautuva luova toimisto

Kortzanov sanoo, että hänen ei tarvinnut miettiä pitkään McCannille siirtymistä, sillä kyseessä on iso brändi, jolla on toimistot lähes jokaisessa maassa. Kortzanov kuvailee siirtoaan jalkapallotermein, sillä hän sanoo McCannin olevan oman alansa Manchester United.

– Jos jalkapallovalmentaja saa mahdollisuuden valmentaa Man Unitedia, siitä ei voi kieltäytyä, hän sanoo.

Myös paine ja odotukset ovat samat kuin Unitedissa, mutta se ei Kortzanovia pelota. Hän ei arkaile sanoa ääneen tavoitettaan.

– Kahden vuoden päästä haluamme olla paras dataohjautuva luova toimisto Suomessa. Haluamme myös olla se ykkösbrändi, johon kasvua hakevat yritykset tukeutuvat. 

Kahden vuoden päästä haluamme olla paras dataohjautuva luova toimisto Suomessa

Miten Dinko Kortzanov sitten aikoo onnistua tempussaan? Yksi tärkeä asia on ainakin se, että hän ymmärtää, miten nykypäivän toimistot voivat selviytyä tämän päivän kovassa kilpailussa.

– Tämä on klisee, mutta tärkeintä on löytää parhaat ihmiset ympärilleen. Parhaat ovat sellaisia, jotka ymmärtävät tämän maailman kompleksisuuden. He ymmärtävät, että maailma ja markkinointiala muuttuvat nopeammin kuin kukaan osaa kuvitellakaan. Ei riitä, että ymmärtää uusimman teknologian päälle, vaan täytyy ymmärtää myös, miten ihmiset elävät ja miten ympäristö muuttuu. 

Vaikka Kortzanov kertookin isot tavoitteensa suoraan, hän muistuttaa, että yksi alan työntekijöiden tärkeimpiä ominaisuuksia on nöyryys.


– Jos joku markkinointihenkilö sanoo osaavansa ja ymmärtävänsä kaiken, se tuskin pitää paikkaansa. Kukaan ei voi tietää kaikkia alan startup-yrityksiä ja heidän teknologioitaan tai kaikkia kampanjoita, joita maailmassa on tehty. Siksi on muistettava olla nöyrä, Kortzanov sanoo loppuun.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa