Tomi Wirtanen
Luovuus

Markkinointivelho Tomi Wirtanen hyppää mukaan Korisliiga-seuran hallitukseen

24.6.2021 9:20
Toni Rajamäki
Pauligilta lähtenyt Wirtanen tuo paljon tärkeää liiketoiminnan osaamista kasvattajaseuraansa.

Markkinointialan huippunimi Tomi Wirtanen jätti keväällä pestinsä Paulig Groupin brändi- ja portfoliojohtajana, ja sittemmin hän on keskittynyt perheeseensä ja harrastuksiinsa, kuten golfiin. Tästä kesästä lähtien hän pääsee paneutumaan myös hallitustyöskentelyyn, sillä Wirtanen vahvistaa jatkossa koripalloseura Kouvolan Kouvojen hallitusta. Kouvojen miesten edustusjoukkue on perinteikäs Korisliiga-joukkue.

Lapsena Yhdysvalloista Kouvolaan muuttanut Wirtanen sanoo olevansa innoissaan uudesta toimenkuvastaan, sillä hän on kovan luokan koripallomies, joka vietti nuoruutensa Kouvolassa koripalloparketeilla.

Nimityksen myötä Kouvot sai hänestä arvokkaan lisän hallitukseensa, sillä Wirtasen tasoisia markkinointiosaajia ei nähdä usein urheiluseurojen taustajoukoissa. Wirtanen kertoo vastanneensa hallituskutsuun myöntävästi, koska hän haluaa olla tekemässä Kouvoista seuraa, joka kiinnostaa nuorisoa.

– Aikoinaan, kun perheeni muutti Kouvolaan, koripallo antoi minulle paljon. Niin kokemuksia kuin kaveripiirinkin. Laji ja seura antoivat minulle valtavasti onnistumisia, mikä rakensi identiteettiäni. Haluan antaa osaamiseni ja näkemykseni seuralle, jotta Kouvot kutsuisi yhä useampaa junioria mukaan ja antaisi heille lisäarvoa, kuten minäkin sain aikoinaan, Wirtanen kertoo MarkkinointiUutisille.

Siinä prosessissa Wirtasen markkinointiosaaminen on elintärkeää. Kyse on kuitenkin ilmiöiden synnyttämisestä ja merkityksen antamisesta, eli toisin sanoen brändäämisestä.

Suomalaisessa urheilumarkkinoinnissa riittää tehtävää, ja monien seurojen pitäisikin ottaa mallia markkinoinnin huipulta, vaikka resurssit ovat tyystin erilaiset. Wirtanen kuitenkin toivoo, että niin Kouvot kuin muutkin seurat ymmärtäisivät tämän.

– Suomalainen urheilumarkkinointi on melko rauhallista ja varman päälle pelaamista. Vähän mainontaa, vähän tunteita. Monesti esille laitetaan vain ilmoitus tulevasta ottelusta. Resurssit ovat hyvin rajallisia, mutta meiltä löytyy hyviäkin esimerkkejä, kuten Huuhkajien EM-joukkueen julkistusvideo.

Toisena hyvänä esimerkkinä Wirtanen mainitsee HIFK:n, jonka brändi on poikkeuksellisen vahva suomalaisessa urheilussa.

– HIFK herättää tunteita, se osaa ärsyttää muita. IFK on ikään kuin ominut pääkaupunkiseudun ylpeyden.

Wirtasen mukaan pienet resurssit eivät käy selitykseksi vaisuun urheilumarkkinointiin.

– Sitä paremmalla syyllä mitään markkinointia ei voi tehdä mitäänsanomattomasti.

Wirtanen haluaakin kääntää urheiluseurojen ajattelumaailmaa toiseen suuntaan. Markkinoinnissa keskiössä pitäisi olla urheilun lisäksi viihde.

– Laji kuin laji, niin se herättää isoja tunteita. Se on viihdettä. Ehkä olisi syytä puhua urheilumarkkinoinnin sijaan viihdemarkkinoinnista, hän linjaa loppuun.

Haluatko lukea vastaavanlaisia juttuja myös muista alan huippunimistä? Tilaa uutiskirjeemme ja saat viikoittain MarkkinointiUutisten mielenkiintoisimmat jutut sähköpostiisi

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)