Toimistot

MarkkinointiUutiset selvitti: 40 prosenttia toimistoista on joutunut turvautumaan lomautuksiin

Kuopiolainen Alias Creative ja helsinkiläinen Miltton joutuivat kohdistamaan lomautukset kaikkiin työntekijöihinsä keväällä 2020. MarkkinointiUutisten kyselyn mukaan suurin osa toimistoista uskoo, ettei lomautuksiin tarvitse tänä vuonna turvautua.
Kuva:
Unsplash / Annie Spratt
MarkkinointiUutiset selvitti: 40 prosenttia toimistoista on joutunut turvautumaan lomautuksiin

MarkkinointiUutisten tammikuussa 2021 tekemän kyselyn mukaan 40 prosenttia toimistoista on joutunut lomauttamaan henkilökuntaansa koronapandemian vuoksi. Kahdeksan prosenttia on joutunut irtisanomaan henkilöstöään ja viisi prosenttia turvautumaan sekä lomautuksiin että irtisanomisiin.

Monelle toimistolle erityisen vaikeaa aikaa oli kevät 2020. 

”Epidemian alussa oli rankka juttu, kun neljännes tilauksista meni holdiin ja johti yt-neuvotteluihin, jotka puolestaan lomautuksiin”, kertoo eräs kyselyyn vastannut.

Toinen vastanneista kertoo henkilökunnan olleen osittain lomautettuna koko korona-ajan. 

Lomautuksia jouduttiin tekemään myös kuopiolaisessa kuva- ja videotuotantoyhtiö Alias Creativessa sekä helsinkiläisessä viestintään, markkinointiin ja vaikuttamiseen erikoistuneessa konsulttitalo Milttonissa. 

Molemmissa toimistoissa lomautuksiin jouduttiin turvautumaan keväällä 2020, kun kevään näkymä muuttui yllättäen koronapandemian rantauduttua Suomeen ja Eurooppaan.

– Päätimme tehdä lomautukset ennaltaehkäisevästi, kun huomasimme, että asiakkaamme alkoivat siirtää keikkoja joitakin kuukausia eteenpäin, kertoo kuusi henkilöä työllistävän Alias Creativen osakas ja asiakkuusjohtaja Laura Puntila.

Milttonin Suomen liiketoiminnasta vastaava Jukka-Pekka Myllys kertoo, että myös Milttonin oli pakko turvautua lomautuksiin, kun toimeksiannot alkoivat keväällä siirtyä, peruuntua ja muuttaa muotoaan. Miltton työllistää 350 henkilöä.

– Lähdimme siitä ajatuksesta, että teemme kaikkemme sen eteen, että pystymme säilyttämään ihmisten työpaikat. Se tarkoitti muiden säästöjen ohella käytännössä sitä, että lomautukset kohdistuivat kaikkiin työntekijöihin. Kukin työntekijä oli lomautettuna korkeintaan kolme kuukautta.

Lomautusten lisäksi Milttonilla jouduttiin irtisanomaan yksi työntekijä. Se johtui Myllyksen mukaan siitä, että kyseisen työntekijän tekemä työ loppui käytännössä kokonaan koronapandemian iskettyä.

Tilanne parani nopeasti kevään sukelluksen jälkeen

“Lomautimme pandemian alkuvaiheessa, mutta huomasimme nopeasti, ettei kaikki muuttunutkaan niin radikaalisti kuin luulimme ja peruimme lomautukset tosi nopeasti”, kertoo eräs MarkkinointiUutisten kyselyyn vastannut.

Näin kävi myös Alias Creativella ja Milttonilla.

– Tilanne kääntyi positiivisesti niin, että pääsimme kutsumaan ihmisiä takaisin töihin kesken lomautusten, kun asiakkaiden tilanne parani ja saimme uusia projekteja, kertoo Milttonin Myllys.

"Pääsimme kutsumaan ihmisiä takaisin töihin kesken lomautusten, kun asiakkaiden tilanne parani ja saimme uusia projekteja."

Hän sanoo Milttonin panostaneen koronavuonna tuotekehitykseen, kuten digitaalisiin palveluihin ja uudenlaisiin neuvontantopalveluihin. 

– Tuotekehityksen ansiosta tilanteemme näytti jo toisella vuosipuoliskolla olennaisesti paremmalta kuin miltä se näytti vielä keväällä pandemian alkaessa.

Alias Creativen työntekijät ehtivät olla lomautettuina parisen viikkoa, kun huomattiin, että töitä olisi sittenkin tehtäväksi. Laura Puntilan mukaan nopea käännös johtui siitä, että pandemian aikana ihmiset viettivät entistä enemmän aikaa kotona ja katsoivat paljon televisiota ja suoratoistopalveluita. Esimerkiksi televisiomainos- ja tuotekuvauksia jatkettiin alkushokin jälkeen entiseen tahtiin. Myös tuotantoyhtiön tarjoamat kuvaukseen liittyvät verkkokoulutukset ovat olleet korona-aikana suosittuja.

– Kun työntekijät palasivat töihin, töitä riitti hyvin. Kesän ajan varauksia tehtiin kuitenkin varovaisemmin. Kun ennen sovittiin tietty päivä kuvauksille, nyt muistetaan aina lisätä, että kuvaus tehdään, jos koronatilanne sallii, Puntila kertoo.

Suurin osa ei usko lomautuksille olevan enää tarvetta

15,5 prosenttia MarkkinointiUutisten kyselyyn vastanneista epäilee, että joutuu vielä turvautumaan lomautuksiin ja irtisanomisiin. 64 prosenttia kuitenkin uskoo, että kohti parempaa ollaan menossa eikä siihen ole enää tarvetta.

Parempaan uskovat myös Laura Puntila ja Jukka-Pekka Myllys. Alias Creative on pian aloittamassa freelancer-verkoston rekryämistä.

– Työntekijöidemme kalenterit ovat niin täynnä, ettemme voi muuten tehdä akuutteja keikkoja, Puntila kertoo.

Hänen mukaansa lomautukset ovat epätodennäköisiä, mutta mahdollisia, jos esimerkiksi ulkonaliikkumiskielto tulisi voimaan.

Myllyksen mukaan nyt näyttää siltä, että Milttonin palveluille ja osaamiselle on kysyntää pandemiasta huolimatta.

64 prosenttia uskoo, että kohti parempaa ollaan menossa eikä lomautuksille ole enää tarvetta.

– Katson optimistisesti eteenpäin. Ei ole mitään merkkejä siitä, että henkilöstöön kohdistuvia säästötoimenpiteitä jouduttaisi vielä tekemään. Ne ovat viimeinen toimenpide, jonka tekisimme, Myllys sanoo.

Hän kiittelee työntekijöiden asennetta, vaikka lomautukset ja korona-aika onkin ollut monelle henkisesti rankkaa.

– Sellainen yhdessä tekemisen asenne on ollut tosi vahvasti läsnä. Että me selviämme tästä yhdessä.

Myös Puntila sanoo työntekijöiden suhtautuneen tilanteeseen hyvin. Negatiivista vastarintaa tai panikointia ei ole ollut. Hän uskoo, että yksi syy siihen on se, että Alias Creativella panostettiin poikkeustilassa kommunikointiin. Työntekijöiltä muun muassa kysyttiin, kuuluvatko he liittoon ja tiedusteltiin, millaiset lomautusjärjestelyt heille parhaiten sopisivat.


MarkkinointiUutiset selvitti tammikuussa 2021 koronan vaikutuksia toimistokenttään ja julkaisee maaliskuun aikana useita juttuja aiheesta. Lue lisää:

MarkkinointiUutiset selvitti: toimistoista puolen liikevaihto on laskenut korona-aikana

Neljäsosa toimistoista kasvatti liikevaihtoaan koronavuonna – Kuriolle vuosi oli kaikkien aikojen paras

Korona laittoi toimistojen työkulttuurin uusiksi: Aboad luopui toimistotilasta ja vie toimiston sinne, missä työntekijät ovat

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa