Kuvaaja:
Kuva luotu Midjourney-tekoälyllä
Media

MarkkinointiUutiset ottaa tekoälyn avuksi artikkelien kuvituksessa

8.5.2023 8:55
Toimitus
Tekoälykuvitus ei korvaa kaikkea MarkkinointiUutisten kuvitusta, vaan tulee yhdeksi vaihtoehdoksi muiden kuvitusmuotojen rinnalle. Tekoäly mahdollistaa muun muassa entistä moninaisemman ihmiskuvan juttujen kuvituksessa.

MarkkinointiUutiset aloittaa tästä päivästä alkaen kokeilun, jossa artikkelien kuvituksena käytetään tekoälyn luomia kuvia. Tekoälykuvitus ei korvaa kaikkea MarkkinointiUutisten kuvitusta, vaan tulee yhdeksi vaihtoehdoksi muiden kuvitusmuotojen rinnalle.

MU:n toimitus on pieni ja käyttää kuvituksena edelleen myös kuvapankkikuvia sekä haastatelluilta saatua kuvamateriaalia.

– Kokeilemme ja testaamme mielellämme uutta. Markkinoinnin, mainonnan ja viestinnän alaa käsittelevänä mediana tämä tuntuu meille luonnolliselta kokeilulta, päätoimittaja Iina Kansonen sanoo.

Hän pitää merkityksellisenä sitä, että tekoälyn käyttö artikkelien kuvituksessa voi auttaa mediaa moninaisen todellisuuden kuvaamisessa.

– Kuvapankkikuvissa on usein kuvattu pääasiassa tietynlaisia, hyvin homogeenisiä ihmisiä. Todellisuuden moninaisuus ei valitettavasti aina käy niistä kovin hyvin ilmi, Kansonen huomauttaa.

Toistaiseksi kuvia luodaan ensisijaisesti Midjourney-tekoälyllä. Jos kuva on luotu tekoälyllä, se mainitaan aina artikkelin kuvaajatiedoissa. Tekoälyn avulla luotavissa kuvissa pyritään myös säilyttämään tietynlainen epärealistisuus, jotta ei syntyisi mahdollisuutta sekoittaa tekoälyn luomia kuvia aitoon uutiskuvaan.

Kombinaatio MarkkinointiUutisten toimittajista. Artikkelin pääkuvassa muokkaus on viety vielä aavistuksen pidemmälle. Kuva luotu Midjourney-tekoälyllä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)