Unsplash/Christian Wiediger
Brändit

Markkinointialalla menestyneen Robin Baden uusi yritys ostaa Amazonissa menestyneitä brändejä – "Tavoitteemme on kasvattaa niitä entisestään"

24.2.2021 15:30
Toni Rajamäki
“Vastuullisuus, kestävä kehitys ja laadukas valmistus ovat ydinarvojamme”, sanoo Robin Bade.

Markkinointialan konkarin Robin Bade on perustanut Suomeen ensimmäisen Amazon-myyntiin keskittyvän toimijan, jonka strategiana on kasvaa ostamalla jo valmiiksi verkkokaupassa menestyneitä brändejä. Baden uusi yritys on nimeltään eBrands, jonka perustajiin kuuluu myös Jonne Välilä.

Markkinointiviestintätoimisto Mirumin perustaneen Baden uusi yritys aikoo rakentaa Amerikan ja Euroopan Amazon-markkinoiden menestyjäbrändeistä portfolion. Yritys keskittyy brändeihin, joiden liikevaihdosta vähintään 90 prosenttia tulee Amazon-myynnistä ja jotka käyttävät Amazonin omaa varastointi- ja logistiikkapalvelua. Toimitusjohtajan saappaissa oleva Bade kertoo myös, että eBrands keskittyy vain tietyn kategorian yrityksiin.

– Keskitymme tiettyihin kategorioihin ja valitsemme brändejä, joiden tuotteet luovat aidosti arvoa asiakkaille. Vastuullisuus, kestävä kehitys ja laadukas valmistus ovat ydinarvojamme, Bade selventää yrityksen tiedotteessa.  

– Tiedämme kokemuksesta, miten brändejä kasvatetaan Amazonissa, mutta emme halua olla tukemassa esimerkiksi muovisten kertakäyttöastioiden myyntiä, lisää Välilä.

Amazonissa toimivien brändien määrä kasvaa vuosittain merkittävästi. Viime vuonna verkkokauppaan tuli yli miljoonaa myyjää lisää, joten eBrandsin kaltaisille yrityksille löytyy paljon valinnanvaraa. Baden ja Välilän yritys on jo ostanut ensimmäiset brändinsä.

– Amazonin potentiaali on huikea, ja markkina itsessäänkin kasvaa yli 15 prosenttia vuosittain. Me ostamme yksityisyrittäjiltä hyvin kehitettyjä brändejä ja jatkamme niiden operointia ammattimaisesti. Tavoitteemme on kasvattaa niitä entisestään, Bade jatkaa.

Yrityksen rahoitukseen on osallistunut perustajajäsenten lisäksi enkelisijoittajat ja pääomasijoitusyhtiö Icebreaker.vc.

– Markkinapotentiaali on valtava. Esimerkiksi viime vuonna globaali SaaS-markkina oli yhteensä 157 miljardia, dollaria kun taas Amazon-markkinan koko ylsi jo 200 miljardiin. Kun saimme kovaan tiimiin lisäyksenä vielä ex-Amazon-johtaja Erika Ottelan, päätös oli helppo, avaa Icebreaker.vc:n hallitukseen kuuluva Lasse Lehtinen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)