Näkökulma

Perinteen mukaan markkinointialalla ei saa arvostella ketään tai mitään, ja se on vahingollista meille kaikille

Kaikille uusille heitoille ei saa antaa vapaata ilmatilaa ilman kritiikkiä, sanoo Pasi Sillanpää.
Kuva:
Perinteen mukaan markkinointialalla ei saa arvostella ketään tai mitään, ja se on vahingollista meille kaikille

Kymmenen vuotta sitten joku suomalainen luki amerikkalaisen bisneskirjan ja valaistui. Samaan aikaan joku toinen tai sama henkilö kuuli lentävän lauseen, josta tuli kunnianhimoisten kiipijöiden uusi mantra. 

Nämä kaksi asiaa yhdessä loivat vaarallisen ketjureaktion, jonka vahingoista markkinointiala kärsii edelleen.

Lauseiden “Jokaisella on henkilöbrändi” ja “Fake it until you make it” yhdistäminen synnytti harhaisen keskustelun, jossa markkinoinnin tärkeimmäksi tehtäväksi oli yhtäkkiä tullut markkinoitavan henkilön ja asian nostaminen eturiviin hinnalla millä hyvänsä. Sosiaalinen media täyttyi brändiosaajista, jotka toistivat edellä mainittuja lauseita.

Vaikka väite siitä, että jokaisella on henkilöbrändi, on sittemmin yritetty kumota paikkansa pitämättömänä, se on jäänyt elämään arjessa. Kun joku asia menee kansan syviin riveihin totuutena, ei sitä muuksi enää muuteta.

Markkinointialalla on vuosikymmenten aikana ollut yhden muodin periaate. Kulloisenakin aikana eniten sananvaltaa on sillä, joka puhuu kauniisti ja innokkaasti uudesta. Syitä sille voi etsiä monesta. On tylsää tehdä samaa asiaa päivästä toiseen, joten uusi on kivaa. Markkinointi on se, jonka tehtävä on tuoda uusia trendejä ihmisten tietoon. Luovuus tarvitsee kehittyäkseen ärsykkeitä. Asiakkaat ovat kärsimättömiä ja haluavat jatkuvasti uutta.

Eniten sananvaltaa on sillä, joka puhuu kauniisti ja innokkaasti uudesta

Tähän nähden on aivan luonnollista, että uudet asiat ja uudet ajatukset toivotetaan tervetulleeksi ja että ne saavat paljon näkyvyyttä. Kaikki haluavat ymmärtää uutta, olla mukana kehityksessä, hyödyntää ja olla ehkä seuraavan menestyksen airueita. Ensimmäisiä, jotka tekevät uudella jutulla miljoonia.

Ehkä edellä mainituista syistä ja alan yleisestä kulttuurista johtuen, uudet jutut otetaan avosylin vastaan, ja “bullshit” saa enemmän tilaa kuin ansaitsee. Se, että annamme ilmatilan höyhenen kevyelle keskustelulle, on oma vikamme.

Markkinoinnin perusasiat eivät ole muuttuneet mihinkään, vaikka uusia teknologioita on tullut. Markkinointi on edelleen tehokkainta, jos sitä tehdään pitkäjänteisesti, sen tekemisen keskiössä on ihmisen motiivien ymmärtäminen ja se elää sujuvasti ajassa. “Fake it” -markkinointi oli somen innoittama markkinoinnin vaihe, jossa jokainen halusi olla mahdollisimman nopeasti eturivissä. 

Markkinointi on edelleen tehokkainta, jos sitä tehdään pitkäjänteisesti, sen tekemisen keskiössä on ihmisen motiivien ymmärtäminen ja se elää sujuvasti ajassa.

Se, että markkinointiala sallii höpön puhumisen markkinoinnista, toimii ihan samalla tavalla kuin “fake it until you make it” -markkinointi. Uskottavuus menee, kun totuus paljastuu. Jälleen joku voi sanoa, että se mitä markkinointialan ihmiset julistivat yhteen ääneen, osoittautui kuplaksi. 

Meidän tulee keskustella vakavammin erilaisista ilmiöistä ja opittava kriittisempi keskustelu. Kaikille uusille heitoille ei saa antaa vapaata ilmatilaa ilman kritiikkiä. Rakentava kritiikki auttaa meitä kaikkia pääsemään nopeammin ilmiöiden sisälle, näkemään niiden vahvuudet ja heikkoudet. Jos meiltä puuttuu kyky kritiikkiin, emme osoita myöskään ammattimaisuutta.

Markkinointialalla on ollut ikiaikainen perinne, jonka mukaan ketään tai mitään ei arvostella. Väitän, että se on vahingollista meille kaikille. Se estää koko alaa ajattelemasta entistä fiksummin ja hidastaa alan kehitystä.

Pasi Sillanpää pohtii kolumneissaan, miten markkinointi voidaan siirtää yrityksen tukitoiminnosta kohti ydintä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa