Digitaalisuus

Markkinointiaiheinen väitöskirja: Nämä tekijät sitouttavat sosiaalisen median sisältöihin

19.11.2025 11:00
Mikko Perttunen
Väitöskirjassa on myös käytännön ohjeita some-markkinoinnin tehostamiseen.

Risqo Wahid on tutkinut Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin väitöskirjassaan, mitkä tekijät sitouttavat sosiaalisen median sisältöihin.

Tutkimus osoittaa, että pienet yksityiskohdat sisällön luomisessa, kuten viestin informatiivisuus, äänen käyttö, kieli ja siinä esiintyvä henkilö, voivat vaikuttaa voimakkaasti kuluttajien reaktioihin.

– Tutkimuksessa analysoitiin 34 Instagramissa ja Tiktokissa aktiivisesti esillä olevaa tuotemerkkiä korkeakoulutuksen, elintarvike- ja juomateollisuuden sekä älypuhelinten alalta. Tutkimus osoittaa, että tehokkaat taktiikat vaihtelevat eri alustojen ja toimialojen välillä, Wahid toteaa yliopiston tiedotteessa.

MAINOS

Esimerkiksi hauska ja tunnepitoinen sisältö toimii yleensä parhaiten elintarvike- ja juomabrändeille Tiktokissa, kun taas informatiivinen sisältö toimii paremmin yliopistoille ja teknologiayrityksille.

Väitöstutkimus tarjoaa myös käytännöllisiä ohjeita, joiden avulla yritykset voivat tehostaa sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa.

– Tutkimus osoittaa, että erilaiset sisältömarkkinoinnin elementit - kuten monipuolisten mediaformaattien käyttö, paikallisten ja vieraiden kielten sekoittaminen tai somevaikuttajien mukanaolo - tehoavat eri tavoin eri alustoilla, toimialoilla ja kuluttajakonteksteissa.

Esimerkiksi kaupallista sisältöä, kuten tarjouksia ja arvontoja, kannattaa välttää muun muassa koulutuksen saralla mutta toisaalta hyödyntää nopeaan nautintoon ja impulsseihin perustuvilla sektoreilla, kuten ruoka- ja juoma-alalla.

Wahidin väitöskirja ”Content marketing cues for customer engagement on social media” tarkastetaan lauantaina 22. marraskuuta Jyväskylän yliopistossa.

Tutustu Risqo Wahidin väitöskirjaan tästä.