Kolumni

Markkinointi riisuu organisaation alasti

8.2.2023 12:50
Arttu Käyhkö
Aidosti kiinnostavaa markkinointiviestintää ei synny organisaatiolta, jossa puristetaan virheen pelossa mailaa rystyset valkoisina, kirjoittaa Arttu Käyhkö.

Lienet ehkä kuullut sijoittaja Warren Buffettin (ei sukua Viking Linen buffetille) lausahduksen: “Vasta kun laskuvesi tulee, nähdään, kuka on uinut alasti.” Tällä WB viittasi yliarvostettuihin höttöosakkeisiin, mutta samaa tokaisua voi soveltaa markkinointiin.   

Organisaation, jossa on terve kulttuuri, tunnistaa markkinoinnista ja viestinnästä. Ulostuloista paistaa asiakaskeskeisyys, avoimuus ja vilpitön yritys olla kiinnostava. Tämän vastakohta on mitäänsanomaton, ylivarovainen lässytys, jolla yritetään miellyttää yhtä aikaa kaikkia sillä lopputuloksella, että viisari ei värähdä mihinkään suuntaan. 

Markkinointia ei pysty kehittämään ilman mokia. 
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Kiinnostavuuteen liittyy aina epäonnistumisen riski. Se tarkoittaa, että aidosti kiinnostavaa markkinointiviestintää ei synny organisaatiolta, jossa puristetaan virheen pelossa mailaa rystyset valkoisina. Palaan jutun otsikkon. Tohdin väittää, että siinä on vinha perä (freudilainen lipsahdus).

Markkinointia ei pysty ylipäätään kehittämään ilman mokia. Joskus mokat ovat näkyviä (puolta maapalloa loukkaava sanavalinta somepostauksessa), mutta yleensä ne ovat näkymättömiä (poltetaan rahaa vailla minkäänlaista palautusprosenttia). Virheet kuuluvat kuvioon, ja fiksu yritys ymmärtää käsitellä välttämättöminä investointeina nekin oppitunnit, joissa kirvestä hakataan kiveen että kipinöi.  

Aidosti kiinnostavaan markkinointiviestintään pystyy vain itsetunnoltaan vahva, kokeilukulttuuria vaaliva ja usein vielä sopivasti itseironinen organisaatio. 

Markkinoinnissa ihmiset ovat vielä toistaiseksi korvaamattomia. Algoritmi on kenties kuljettanut Chat GPT:n muotoileman viestin omia polkujaan, mutta tavoitteen on asettanut, strategian kirjoittanut ja nappia painanut ihminen (useimmiten, toistaiseksi). 

Näin ammattilaisen kakkuloiden läpi katsottuna edellä mainittu inhimillinen tekijä tekee mielenkiintoisesta markkinoinnista vielä astetta mielenkiintoisempaa. Aidosti kiinnostavaan markkinointiviestintään kun ei pysty kuin itsetunnoltaan vahva, kokeilukulttuuria vaaliva ja usein vielä sopivasti itseironinen organisaatio. 

Sellaisessa on usein ihmisilläkin hyvä olla.    

Arttu Käyhkö paasaa kolumneissaan, kuinka markkinoinnissa(kaan) ei ole oikotietä onneen ja kuinka voittajina maaliviivan ylittävät ne, jotka onnistuvat yhdistämään luovuuden ja strategian liiketoiminnan tavoitteisiin. Leipätyönään Käyhkö toimii suunnittelijana ja yrittäjänä joensuulaisessa markkinointitoimistossa.