Työelämän murros on väistämätön, ja sen myötä myös tärkeimmät työelämätaidot ovat muutoksessa.
Markkinointi- ja myyntiosaaminen eivät kuitenkaan vaikuta olevan niitä työelämätaitoja, jotka korostuvat lähitulevaisuudessa.
Profession ja Taloututkimuksen tekemän Työelämän tulevaisuuden taidot 2025 -kyselytutkimuksen vastaajista 68 prosenttia on sitä mieltä, että tulevaisuudessa entistä tärkeämpiä työelämätaitoja ovat tekoälyn käyttö ja soveltaminen ja digitaalisten työkalujen käyttö ja soveltaminen.
Kaiken kaikkiaan yli puolet vastaajista kokee erittäin varmana ja vajaa kolmasosa melko varmana sen, että työelämässä tarvitaan uudenlaista osaamista seuraavan viiden vuoden aikana.
Markkinoinnin ja viestinnän rooleissa työskentelevät vastaajat näkevät uudenlaisen osaamisen vieläkin todennäköisempänä. 75 prosenttia markkinoinnin ja viestinnän parissa työskentelevistä vastaajista kokee erittäin varmana ja 20 prosenttia melko varmana sen, että uudenlaista työelämäosaamista tarvitaan seuraavan viiden vuoden aikana.
Markkinointiosaamisen merkityksen kasvuun ei kuitenkaan uskota. Vain alle viisi prosenttia vastaajista arvelee markkinointiosaamisen olevan jatkossa nykyistä tärkeämpää.
Myyntiosaamisella ei mene paljon paremmin. Sen merkityksen kasvamiseen uskoo hiukan alle kuusi prosenttia vastaajista.
Muita vähäisen merkityksen kasvun työelämätaitoja ovat projektinhallinta (9,6 %), liiketoiminnan kehitys (10,2 %), viestintäosaaminen (13,9 %) ja asiakaspalvelu (20,5 %).
Myynti- ja markkinointiosaamiseen tulevaisuudessa korostuvana työelämätaitona uskovat eniten 35–44-vuotiaat vastaajat. Miehet näkevät näiden taitojen merkityksen huomattavasti naisia suurempana. Miehistä 10 prosenttia uskoo myyntiosaamisen olevan tulevaisuudessa entistä tärkeämpi työelämätaito, kun naisista tähän uskoo vain kolme prosenttia.
Yrittäjistä 18 prosenttia on sitä mieltä, että myyntiosaaminen on tulevaisuudessa entistä tärkeämpää ja 13 prosenttia ajattelee samaa markkinointiosaamisesta.
Tutkimuksessa kysyttiin myös, mitä työelämätaitoja vastaajat itse haluaisivat kehittää seuraavan kahden vuoden aikana. Myynti- ja markkinointiosaamisen kehittäminen ei juurikaan puhuttele vastaajia, sillä kumpikin kiinnosti vain reilua viittä prosenttia vastaajista.
Tekoälyn käyttö ja soveltaminen nousi tässäkin ykköseksi, sillä sen nimeää noin 60 prosenttia vastaajista. Toiseksi eniten vastaajat haluaisivat oppia itsensä kehittämistä.
Työelämän tulevaisuuden taidot 2025 -tutkimukseen vastasi noin 2000 vuosina 1960–2012 syntynyttä suomalaista eri puolilta maata ja eri elinkeinoelämän ja julkisen sektorin toimialoilta.