Näkökulma

Markkinoinnissa ei ole parasta osaajaa

MarkkinointiUutisten uusi kolumnisti Anna Salo kertoo, millainen joukkue tarvitaan voittavan markkinoinnin tekemiseen.
Kuva:
Markkinoinnissa ei ole parasta osaajaa

Nykyaikaisessa markkinoinnissa tärkeintä on loistavien osaajien onnistunut yhteispeli: läpinäkyvyys, avoimuus, roolien selkeys ja tekemisen rytmi, mutta myös hyväntahtoisuus, toisen arvostus ja hyväksyminen. 

Usein markkinoinnin kontekstissa peräänkuulutetaan parasta osaamista, mutta väitän, että useimmissa markkinoinnin rooleissa objektiivinen ”parhaan osaamisen” määrittely ei ole mahdollista.

Maailman parasta markkinointia tehdään joukkueella, jossa on hyvä fiilis.

Kesäkuussa järjestettiin vuotuiset mainosalan maailmanmestaruuskilpailut Cannesissa. Tarjolla oli upeita "caseja", luovuuden ilotulitusta, kylmiä väreitä ja kyyneleitäkin, kun parhaat kampanjat ja markkinointiteot palkittiin. Cannesin festivaaleilla on syystä oma, spesiaali asemansa alallamme. 

Palkintopuheissa kiitettiin toistuvasti ”koko tiimiä”, koska vain pieni osa pääsee lavalle palkintoleijonaa vastaanottamaan. Mainonta ja erityisesti kasvuhakuinen, liiketoimintaa tukeva markkinointi onkin todellinen joukkuelaji.

Mutta millainen joukkue voittavaan markkinointiin tarvitaan? Millainen osaaminen varmistaa onnistumisen?

Peruspeli kuntoon 

Markkinoinnin monimutkaistuessa markkinointitiimin peruspelaajien rooli korostuu.

Joukkueeseen tarvitaan pitkäjänteisiä, kurinalaisia pelaajia, jotka pitävät peruspelin kasassa. He tarkkailevat peliä omasta näkökulmastaan jatkuvasti pelin kulkua analysoiden.

He tunnistavat saumat, joissa peruspeliin voidaan tuoda uusia elementtejä. Parhaat peruspelaajat testaavat aktiivisesti kaikkea uutta. He myös ymmärtävät kokonaisuutta niin hyvin, että pystyvät tarpeen tullen heittäytymään oman ydinalueensa ulkopuolelle.

Kärkietenijät kärkkyvät uutta

Pesäpallossa kärkietenijä on ”pisimmällä kentällä”. Hän etenee rohkeasti, kun haistaa hyvän tilaisuuden ja heittäytyy näyttävästi, kun tilanne sitä vaatii. Ottaa joskus riskejäkin.

Markkinoinnin kontekstissa tarvitaan tiimiin uteliaita henkilöitä, jotka haistelevat trendejä ja tunnistavat kiinnostavat ilmiöt. Markkinoinnissa tarvitaan tyylitajua ja kulttuurin tuntemusta, kykyä vaikuttaa ja koskettaa. Parhaat kärkietenijät tunnistavat peruspeliä parhaiten tukevat uudet asiat intuitiivisesti, sotkematta peruspeliä.

Kärkietenijä miettii koko lajin kehittymistä ja on intohimoisen kiinnostunut ulkopuolisesta maailmasta.

Taustajoukot

Markkinointijoukkueen taustajoukot ruokkivat joukkuetta datalla ja rakentavat toimivan teknologisen infran tekemisen tueksi. Heillä on hyvä ymmärrys markkinoinnin roolista kasvun tuojana ja markkinoinnin toimintamallista, jota he pystyvät tukemaan omalla osaamisellaan. 

Valmennuksen merkitys

Valmennustiimi rakentaa joukkuetta ja roolittaa. Valmentajat rakentavat toimivaa kokonaisuutta ja voittavaa joukkuehenkeä – ja kehittävät myös itseään jatkuvasti.  He miettivät tulevaa, ja heillä on sekä pidemmän tähtäimen visio että kyky ymmärtää lajin ja joukkueen perinteitä. Valmennustiimin tehtävänä on ymmärtää joukkueen reunaehdot, kuten rahoitus, säännöt, kilpailijat.

Kun osaava, hyvän fiiliksen joukkue on kasassa, voi kentälle lähteä luottavaisin mielin. Mitä pelipaikkaa sinä pelaat?

Anna Salo on kokenut markkinoinnin ja johtamisen ammattilainen. Hän miettii ammatikseen, mihin markkinointi on menossa ja miten Suomesta tehdään markkinoinnin suurvalta. Näkökulmana Annan kolumneissa on markkinointiosaamisen kehittäminen ja markkinoinnin organisointi. 

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa