Kolumni

Markkinoinnin tekijöillä on parasta ennen -päiväys – joko sinun omasi meni?

29.9.2023 7:05
Ulla Jones
Voiko yhteisömanageri olla yli 60-vuotias? Entä kasvuhakkeri? Tuoreen tutkimuksen mukaan puolet esihenkilöistä on sitä mieltä, että työntekijöihin kannattaa satsata vain 54 ikävuoteen asti, kirjoittaa Ulla Jones.

Kun vilkaiset ympärillesi, minkä ikäistä porukkaa näet? Jos pitäisi arvata puolestasi, ikähaarukka on noin kahdeksan vuotta iästäsi suuntaan tai toiseen. Jos työuran pitäisi kestää yli 40 vuotta, minne erityisesti ikähaitarin yläpään edustajat ovat ympäriltäsi kadonneet?

Tutkimusten mukaan ajattelemme, että tietynalainen työ sopii paremmin tietyn ikäisille. Ajattelemme tiedostamattamme, että jotkut työt ovat nuorten töitä ja toisiin tehtäviin taas tarvitaan iän mukanaan tuomaa kokemusta. Mutta millaisia töitä miellämme vaikkapa yli 55-vuotiaan työpöydälle? Voiko yhteisömanageri olla yli 60-vuotias? Entä kasvuhakkeri?

Osaammeko tuottaa markkinointia vain kaltaisillemme? Kulutusvoima keskittyy yhä iäkkäämmille.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Peter Vesterbacka, Baba Lybeck, Julia Roberts, Tony Hawke ja Jimmy Kimmel ovat kaikki 55-vuotiaita. He ovat omalla alallaan uransa huipulla ja voivat sanella hintansa. Heidän nimensä yhteistyössä tarjoaa tietyn laatutakuun.

Toisin on suomalaisessa työelämässä, jossa yli 55-vuotias alkaa olla toisen kastin työntekijä. Mehiläisen tuoreen tutkimuksen mukaan puolet esihenkilöistä on sitä mieltä, että työntekijöihin kannattaa satsata vain 54 ikävuoteen asti. Siitä iästä on kuitenkin lähes 15 vuotta eläkkeelle jäämiseen!

Palkkaamme itsemme kaltaisia ihmisiä, ja osaamme arvioida muiden pätevyyttä omien kokemustemme näkökulmasta. 35-vuotiaalla rekrytoijalla ei yksinkertaisesti ole omasta takaa perspektiiviä arvioida, mihin yli viisikymppinen taipuu. Sellainen edellyttää tiedostamattomien ennakkoluulojen tunnistamisen ja empatian lisäksi selkeitä monimuotoisen työyhteisön linjauksia yritykseltä. Muuten ikähaitari pysyy suppeana, ja se kuihduttaa luovuutta, ongelmanratkaisukykyä ja tietopääomaa.'

Mieti, kauanko aikaa sinulla enää on ennen kuin olet itse nykystandardeilla liian vanha tekemään työtäsi.

Osaammeko tuottaa markkinointia vain kaltaisillemme? Entä jos kohderyhmä on jokin muu kuin 30–44-vuotiaat? Suomen ikärakenne ja viime vuosikymmenien suhdannemuutokset vaikuttavat siihen, että kulutusvoima keskittyy yhä iäkkäämmille. Heidän hurmaamiseensa ei riitä pelkkä kohderyhmäymmärrys markkinatutkimuksen ja datan avulla. Tarvitaan kokemusasiantuntijuutta.

Havaitsitko ympärille katselun jälkeen, että ikäjakauma ympärilläsi on suppea? Mieti, kauanko aikaa sinulla enää on ennen kuin olet itse nykystandardeilla liian vanha tekemään työtäsi. Onneksi ikäsyrjinnälle on tehtävissä paljonkin. Aloita omien asenteidesi muuttamisesta.

Ulla Jones toimii Markkinointiuutisten korporaatiosherpana, joka kirjoittaa asiakaskokemuksen johtamisesta yrityksissä. Avautumisillaan hän valottaa muutoksen hitautta ja asiakas-konsultti-yhteistyön kipukohtia sekä raottaa ovea joskus päättömiltä tuntuvien valintojen takana. Silloin tällöin hän hairahtaa kehumaan lempityöskentelymenetelmiään ja omaa tekemistä ohjaavia, inspiroivia ajattelijoita.