Marketing Finland on koonnut työryhmän Suomen kokeneista vaikuttajista. Työryhmän tarkoitus on edistää ja kehittää vaikuttajamarkkinoinnin alaa vaikuttajien näkökulmasta.
Työryhmään kuuluvat tunnetut eri alojen vaikuttajat Sointu Borg, Roni Bäck, Dokke Tas, Maria Kangaskortet, Vivian Nick, Jenni Rotonen, Ujuni Ahmed ja Iina Hyttinen. Ryhmän puheenjohtajana toimii Hanne Kettunen.
– Haluamme tukea vaikuttajien ammatillista kehitystä, käydä keskusteluita sidosryhmien kanssa ja edistää alan itsesäätelyn sekä pelisääntöjen kehitystä. Haluamme parantaa alaa sisältä päin ja siten myös vahvistaa vaikuttajamarkkinoinnin arvostusta ja ammattimaisuutta, Kettunen kertoo tiedotteessa.
Kettusen mukaan yksi alaan liittyvä keskeinen haaste on pirstaloituminen.
– Kokemukseni on, että suurin osa vaikuttajista toimii itsenäisinä yksinyrittäjinä, joilla ei ole tukenaan suurta yritystä tai edes ihmisjoukkoa, hän toteaa.
– Työryhmällä ei ole mahdollisuuksia tarjota suoraan palveluita vaikuttajille, mutta kokemuksen kautta voidaan jakaa tietoa ja koota tukiverkkoja, joista voi vaikuttajana toimivalle olla hyötyä, hän jatkaa.
Työryhmä pyrkii osallistumaan itse alan pelisääntöjen selventämiseen ja vaikuttajien tukemiseen vastuullisen sisällön tuottamisessa. Ryhmän työpöydällä on tällä hetkellä mainonnan merkitsemisen parantamisen sekä mahdollisuus luoda sertifikaatteja tai ohjeistuksia.
– Voisiko vaikuttajilla olla olemassa jotakin JSN:n (Julkisen sanan neuvosto, toim. huomio) journalistien ohjeiden mukaista tai esimerkiksi koulutus, joka varmistaisi, että tässä ammatissa toimiva tai tähän haluava ymmärtäisi, miten toimia vastuullisesti, ja saisi siihen kaikki tarvittavat työkalut, Kettunen pohtii.
Vuoden 2023 Tilastokeskuksen tietojen mukaan noin 30 000 henkilöä sai ansiotuloja eri digikanaviin tuottamista sisällöistä.
Vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli IAB Finlandin mukaan jo noin 56,1 miljoonaa euroa.