Marimekko
Digitaalisuus

Marimekko otti ensimmäisen askeleen metaversumissa: lanseerasi virtuaalisen Unikko-kukkakedon ja laski liikenteeseeen NFT-tuotteen

22.11.2022 7:00
Iina Kansonen
Metaversumi on Marimekolle luontainen toimintaympäristö, sillä se perustuu yhteistyölle, sanoo Marimekon innovaatiojohtaja.

Marimekko lanseerasi viime viikon perjantaina Slushissa virtuaalisen Unikko-kukkakedon, joka toimii Decentralandin 3D-virtuaalialustalla. Marimekon innovaatioyksikön johtaja Suvi-Elina Enqvist ja digitaalisen muutoksen ja kehityksen johtaja Jarno Kartela kertovat, että metaversumi on Marimekolle yksi tapa tutkia tulevaisuuden arvonluontitapoja.

– Haluamme myös ymmärtää, mihin suuntaan immersiiviset kokemukset ovat kehittymässä. Tuntuu luontevalta lähteä liikkeelle siitä, mistä Marimekko tunnetaan parhaiten eli värikkäistä kukista ja Unikko-kuosista, Enqvist kertoo.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Hänen mukaansa yksi virtuaalisen kukkakedon tarkoituksista on olla siellä, missä asiakkaatkin ovat. Enqvist ja Kartela painottavat, että metaversumi on Marimekolle luontainen toimintaympäristö, sillä Marimekon missio ja tapa toimia perustuvat yhteistyöhön asiakkaiden kanssa. Aikaisemmin Marimekon asiakkaat ovat saaneet osallistua suunnitteluprosessiin esimerkiksi äänestämällä usean tuotteen joukosta omaa suosikkiaan, joka pääsee tuotantoon saakka.

– Yhteistyö korostuu metaversumissa. Toivon, että läsnäolomme siellä lisää vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, Enqvist sanoo.

Marimekon Mari-niminen avatar ottaa kävijät vastaan Unikko-kukkakedolla. Virtuaalinen kukkaketo on ainakin toistaiseksi kokemus, jossa ei voi vaikuttaa muuten kuin juttelemalla Marin kanssa.

Kartela kertoo, että samaan aikaan Unikko-kukkakedon julkistamisen kanssa Marimekko laski liikenteeseen kolmetuhatta NFT-tuotetta, jotka ovat digitaalisia Marimekko-hattuja.

– Kyseessä on ilmainen token ja pilottikokeilu, Kartela sanoo.

Marimekon digitaalisella kukkakedolla voi vierailla kuka tahansa omalla avatarillaan.