Brändit

Marimekko käänsi kelkkansa uiguurikohussa

Vaatebrändi lisäsi verkkosivuilleen maininnan Xinjiang-puuvillan kiellosta.
Kuva:
Unsplash/Nick Kane
Marimekko käänsi kelkkansa uiguurikohussa

Vaatebrändi Marimekko on kääntänyt kelkkansa puuvillaperiaatteidensa suhteen. Yhtiö palautti verkkosivuilleen maininnan, jossa sanotaan, että yritys ei hyväksy tuotteissaan Xinjiangin uiguurien autonomisen alueen puuvillaa Kiinan puuvillatuotantoon liittyvien ihmisoikeusrikkomuksien takia.

Asiasta kertoi kansalaisjärjestö Finnwatch, joka huomasi Marimekon ottaneen maininnan pois maaliskuussa.

Tapahtumasarja juontaa juurensa Euroopan Unionin päätökseen asettaa pakotteita Kiinalle uiguureihin ja muihin vähemmistöihin kohdistuvan sorron takia. Kiina antoi vastapakotteensa, jotka kohdistuvat muun muassa yrityksiin, jotka olivat ilmoittaneet lopettaneensa esimerkiksi Xinjiangin uiguurien autonomiselta alueelta peräisin olevan puuvillan käytön.

Kiina on Marimekolle tärkeä markkina-alue, minkä epäiltiin olevan uiguurimaininnan poistamisen taustalla. Asiasta nousi valtava kohu, mikä ilmeisesti sai Marimekon palaamaan vanhaan linjaukseensa.

Useat brändit Marimekon ohella ovat kärsineet Kiinan vastapakotteista. Esimerkiksi vaatejätti H&M:n tuotteet vedettiin pois verkkokauppa Alibabasta, jolla on jo lähes 800 miljoonaa käyttäjää. Muita isoja boikottilistalle joutuneita brändejä ovat muun muassa Nike ja Adidas.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa