Toimistot

Marika Siniaalto on johdattanut Vuoden toimisto -kisassa menestyneen Grapevinen vahvaan kasvuun koronatilanteesta huolimatta

Grapevinen myyntikate nousi viime vuonna yli miljoonan euron.
Kuva:
Grapevine
Marika Siniaalto on johdattanut Vuoden toimisto -kisassa menestyneen Grapevinen vahvaan kasvuun koronatilanteesta huolimatta

Markkinointitoimisto Grapevinen viime vuosi meni erinomaisesti koronapandemiasta huolimatta. Siitä kertoo muun muassa myyntikatteen kasvu noin 13 prosentilla ja liikevaihdon kasvu noin viidellä prosentilla. Myyntikate oli nyt reilun miljoona euroa ja liikevaihto vajaat 1,4 miljoonaa.

Grapevinen vahvasta viime vuodesta kertoo myös menestys Vuoden Toimisto 2021 -kisassa, jossa se nappasi voiton pienten markkinointiteknologiatoimistojen kategoriassa.

Grapevinen toimitusjohtaja Marika Siniaalto kertoo MarkkinointiUutisille, että vahvan kehityksen taustalla on pitkäjänteinen työ, jonka keskiössä on asiakkaista huolehtiminen. Grapevinen etuna on ollut nimenomaan pitkäaikaiset kumppanuudet. Osa asiakkaista on ollut Grapevinen mukana toimiston lähes koko 11-vuotisen taipaleen ajan.

– Mitä tyytyväisempi asiakas, sitä pidempään yhteistyö jatkuu, Siniaalto kiteyttää.

Monille asiakassuhteista huolehtiminen on pelkkiä sanoja, mutta Grapevinessä se on kaiken pohja. Vahva asiakasosaaminen syntyy ainoastaan vahvalla ennakkotyöllä, jatkuvalla läsnäololla ja tiiviillä kommunikoinnilla, sanoo Siniaalto.

– Olemme strateginen kumppani, joka selvittää asiakkaan strategian täydellisesti ja joka luo vakaan pohjan pitkäjänteiselle yhteistyölle. Emme hae pikavoittoja. Huolehdimme, ettei asiakkaan tarvitse toimia projektipäällikkönä tekemällä kaikki sovitut asiat aikataulussa.

Mutta sekin on helpommin sanottu kuin tehty. Jotta markkinoinnin suunnittelijat voivat ymmärtää asiakkaita, täytyy heidän tietää, miten yritykset toimivat. Vain silloin on mahdollista onnistua täydellisesti.

– Epäonnistuneissa projekteissa syy on usein siinä, ettei ymmärretä asiakkaan tilannetta tarpeeksi hyvin. Siksi jokaisella työntekijällämme on tietynlainen liiketoiminnan perusasioiden ymmärrys.

Grapevinen tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluu myös rehellisyys asiakkaan suuntaan. Pitää uskaltaa pistää vastaan, vaikka se ei olisikaan toimiston taloudellinen etu sillä hetkellä.

– Olemme äärimmäisen rehellisiä. Kun saamme eteemme ehdotuksen, katsomme ja kerromme, onko se järkevää toteuttaa tai mitä kannattaisi tehdä toisin. Haluamme avoimesti kyseenalaistaa, vaikka se olisi meidän kassasta pois. Pitkässä juoksussa täydellisestä rehellisyydestä on kuitenkin iso hyöty.

Kasvun odotetaan jatkuvan

Grapevinen vahvat viime vuodet ovat luoneet toimistolle vahvan pohjan, jonka päälle on helppo rakentaa kasvua. Marika Siniaallon mukaan toimisto hakee tänä vuonna liikevaihtoon jopa 30 prosentin kasvua. Samanlaista hyppyä toivotaan myös myyntikatteeseen.

– 30 prosentin kasvu liikevaihtoon on mahdollista. Myyntikate saisi kasvaa suurin piirtein samaa vauhtia.

Grapevine on aloittanut vuotensa investoimalla vahvasti. Taloon on syntynyt tänä vuonna viisi uutta työpaikkaa.

– Rekrytointeja tulee varmasti vielä lisää tänä vuonna. Meillä on sellainen tilanne, että voimme investoida kasvuun, jonka suhteen meillä on isot suunnitelmat, Siniaalto painottaa loppuun.

Kasvua on palkattu vauhdittamaan muun muassa operatiivisena johtajana aloittanut Tero Heittola ja strategina aloittanut kokenut copywriter Mikko Eskelinen.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa