Brändit

Manna & Co:n tavoitteena on auttaa tunnettuja suomalaisbrändejä kansainvälistymään – “Nyt meillä on varaa investoida aivan eri tavalla”

Uuden konsernin alaisuuteen kuuluu viisi eri brändiä.
Kuva:
Finlayson
Manna & Co:n tavoitteena on auttaa tunnettuja suomalaisbrändejä kansainvälistymään – “Nyt meillä on varaa investoida aivan eri tavalla”

Uunituore Manna & Co -konserni tiedotti tiistaina uudesta yritysjärjestelystä, jonka myötä useat tunnetut suomalaisbrändit yhdistävät voimansa. Brändien yhdistymistä varten perustettiin designalan brändiyhtiö Manna & Co, joka toimii yhdistymisessä mukana olevien brändien emoyhtiönä.

Mannaan kuuluvat Vallila, Makia, Finlayson ja Reino & Aino, joka on Finlaysonin tytäryhtiö. Lisäksi Manna on ostanut 20 prosenttia Sastan osakkeista, joten uuden organisaation portfolioon kuuluu yhteensä viisi brändiä.

Uudenlaisen ja innovatiivisen toimintatavan suunnittelu alkoi vuosi sitten, ja uudelleenjärjestäytyminen tapahtui tällä viikolla. Päätavoitteena on yhdistää omina yrityksinään jatkavien brändien voimat ja auttaa jokaista tahoa kasvamaan ja etenkin kansainvälistymään.

– Meillä on mukana hienoja ja historiallisia brändejä, jotka ovat kokonsa puolesta yllättävän pieniä toimijoita. Nämä brändit eivät ole vielä onnistuneet nousemaan sille tasolle, jossa kansainväliset brändit toimivat. Neuvotteluissa osapuolet näkivät, että tässä voisi olla ainekset todella hienoon kokonaisuuteen, kertoi Manna & Co:n ja Finlaysonin hallituksen puheenjohtaja Risto Voutilainen konsernin tiedotustilaisuudessa.

Meillä on mukana hienoja ja historiallisia brändejä, jotka ovat kokonsa puolesta yllättävän pieniä toimijoita.

Brändien kansainvälistymisessä auttaa muun muassa emoyhtiön koko. Konsernin Pro forma -liikevaihto on noin 90 miljoonaa euroa ja käyttökate 14 miljoonaa euroa.

– Pääsemme suuruuden ekonomiaan kiinni, liiketoiminta on kooltaan aivan eri tasolla kuin aiemmin. Nyt meillä on varaa investoida aivan eri tavalla kuin yksittäisellä brändillä on ollut aiemmin mahdollista. Pro forma -liikevaihtomme on noin 90 miljoonaa euroa, joten olemme tästä eteenpäin merkittävä peluri, jonka kannattavuus on hyvällä lähtötasolla.

– Nyt voimme miettiä kansainvälistä potentiaalia tarkemmin. Aiemmin kaikki meistä oli yksinään vähän liian pieniä ottamaan tarpeeksi suuria askeleita kansainvälisellä rintamalla.

Nyt meillä on varaa investoida aivan eri tavalla kuin yksittäisellä brändillä on ollut aiemmin mahdollista.

Brändien kasvua vauhdittaa vankan talouden lisäksi myös uudenlaiset yhteistyömahdollisuudet.

– Meillä on talo täynnä mahtava määrä suomalaisia designosaajia. Voimme yhdessä kehittää uusia tuotekategorioita ja käyttää osaamista ristiin eri brändien välillä, Voutilainen painottaa.

Jokaisen brändin omistajat kuuluvat Mannan omistajaportaaseen. Tulevaisuudessa kasvua saatetaan hakea muun muassa pörssilistautumisella.

– Listautuminen ei ole nyt agendalla, mutta luonnollisesti tarkkailemme kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, jotka ovat optimaalisia konsernin rahoituksen ja kasvun kannalta, Voutilainen päättää.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa