Lidl Suomi
Ilmiöt

Lidl laskee pysyvästi kasvispohjaisten proteiinituotteidensa hintaa

28.3.2024 9:44
Mitra Vasara
Lidl tavoittelee tuplamyyntiä kasvisproteiinituotteilleen vuoteen 2030 mennessä.

Lidl laskee kaikkien kasvipohjaisten Vemondo-tuotteidensa hintoja pysyvästi 8. huhtikuuta alkaen. Jatkossa Vemondon kasviproteiinien hinnat pidetään vähintään samalla tasolla kuin vastaavan lihaproteiinin hinta. Lidlin näkemyksen mukaan kasvisproteiinit ovat ympäristön ja terveyden kannalta kestävämpiä valintoja, ja se haluaakin suosia kasvispohjaista ruokaa valikoimissaan. 

Lidlillä kasviproteiinien myynnin osuus proteiinien myynnistä on tällä hetkellä 10 prosenttia, ja tavoitteena on tuplata osuus 20 prosenttiin seuraavan seitsemän vuoden aikana. Vemondo-tuotteita on yhtiön valikoimissa noin kaksikymmentä.

Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström kertoo tiedotteessa:

– Kasvisruokaa pidetään kalliina. Asiakas valitsee aina itse, mitä ostoskoriinsa laittaa, mutta tämän muutoksen myötä hinta ei ole määräävä tekijä. 

Kestävän ruokavalion edistäminen on osa Lidlin valikoimakehitystä ja vastuullisuustyötä. Lidl lupaa lisätä sydänmerkittyjen tuotteiden määrää, kehittää tuotteidensa reseptiikkaa vegaaniseen ruokavalioon sopivaksi ja tuoda myyntiin uusia vegaanisia tuotteita. 

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Lidl järjestää myös vegeteemaisia viikkoja, jolloin myydään eräluonteisesti uusia kasvipohjaisia tuotteita. Tänä vuonna vegeviikkoja on aiempaa useampia ja ne ovat laajempia kuin aikaisempina vuosina.

– Suomessa voimme vaikuttaa miljoonien ihmisten arkeen. Kaupan keino vaikuttaa on valikoiman ja uusien tuotteiden kehittäminen. Lisäksi voimme arkipäiväistää kasvisruokaa esimerkiksi tarjoamalla houkuttelevia reseptejä, Forsström sanoo.

Lidlin tavoitteena vuodesta 2017 alkaen on ollut vähentää oman merkin tuotteistaan suolaa ja sokeria 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä 

– Tavoitteemme ovat kunnianhimoisia, ja niihin päästäksemme meillä on paljon tehtävää. Nämä toimemme ovat vasta alkusysäys tuleville vuosille. Kulutustottumukset muuttuvat hitaasti, eikä meillä ole tavoitteena tehdä kaikista suomalaisista vegaaneja. Tarjoamme kestävämmän vaihtoehdon esimerkiksi osaksi sekasyöjän ruokavaliota, Forsström summaa.