Tommy Leinonen
Kolumni

Lähestyn sinua savumerkein ja pullopostilla, arvon asiakas, koska kaiken muun olet minulta kieltänyt

24.5.2022 7:05
Marica Thorén
Ei kylmiä soittoja eikä sähköposteja, ei Linkkari-viestejä tuntemattomilta, ei kartoittavia kysymyksiä, ei liikaa eikä liian vähän yhteydenottoja. Asiakassuhteen rakentaminen on toisinaan tehty myyjälle mahdottomaksi, kirjoittaa Marica Thorén.

Katselen kuvaasi organisaationne Ota yhteyttä -sivulla. Koetan ymmärtää kulmakarvojesi asennosta, oletko puhelu-, Linkkari- vai meilityyppiä. Värähtelisikö tuosta väkinäisestä hymystä minulle tieto, mitkä ovat sinulle asetetut kiperimmät tavoitteet?

Olen päättänyt toimia by the book. Olen ottanut talteen useamman sosiaalisesta mediasta löytämäni keskusteluketjun, joissa markkinoinnin tuotteita ja palveluita myyvien henkilöiden yhteydenottoihin turhautuneet vastaanottajat kertovat, miten haluavat tulla kontaktoiduiksi. Noudatan niitä nyt valmistautuessani lähestymään sinua, arvon asiakas.

Kuinka sinua, arvon asiakas, kaiken taustatyöni jälkeen lähestyn?
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Olen lukenut verkkosivujanne. Olen käynyt tutustumassa somekanaviinne. Olen tarkistanut juuri sinun, arvon asiakas, olevan asiaani koskien oikea henkilö. Olen tutustunut toimialaasi. Asiastani on hissipuhe.

Emme tunne toisiamme entuudestaan. Siksi seuraava päätös on tulevan suhteemme kannalta merkitsevä. Kuinka sinua, arvon asiakas, kaiken taustatyöni jälkeen lähestyn?

Kaivan vinkit ja ohjeet sisältävät keskusteluketjut jälleen kerran esille. Koetan löytää niistä apua päätöksenteon tueksi. Bingo! Yhdessä keskusteluketjussa arvioidaan juuri käsillä olevan tilanteen mukaisia yhteydenottoja. Arvon asiakas, tästä taustatyöstäni tulet varmasti hyötymään!

“Kylmäsoitot ovat ala-arvoista leukojen louksutusta, laittaisivat meilin.”
“Eiiiiiiiiii!!!! Vihaan kylmiä meilejä. Otettaisipa mun yhteystiedot firman saitilta pois, että saisin työrauhan.”
“Hear, hear. Pahinta on kuitenkin someviestit tuntemattomilta. Tekisi mieli räjäyttää koko internet. Varmaan myyjät mönkisivät silti jostain kolosta.”

Viestintäkanavista käyttöön jäävät vain savumerkit.

Jatkan lukemista ja teen yhteenvedon: yhteyttä ottava tulisi tuntea entuudestaan. Viestintäkanavista käyttöön jäävät vain savumerkit. Sinnikkään yrittämisen perään huudellaan, “koska ärsyttää jos vain kerran soitetaan ja oletetaanko, että minä soittaisin itse takaisin?”, mutta yhteydenottojen määrän tulee kuitenkin olla hienovaraisen hillitty, sillä  “lasken neljän puhelun soittajat lähes vainoajiksi”.

Lista jatkuu: Täytyy tuntea koko toimiala, kun ottaa yhteyttä. On tarjottava välittömästi, ennen ensimmäistä hengenvetoa, täsmätuotetta, joka auttaa vastaanottajan ajanhallinnan kysymyksiin. Vasta toisella hengenvedolla on ok kertoa, kuinka kykenee auttamaan vastaanottajan tavoitteiden saavuttamisessa sekä peittoamaan kilpailijat. Kartoittavia kysymyksiä ei saa tehdä, sillä se saattaa ärsyttää.

Vaihtoehdoksi taitaa jäädä vain laittaa pullopostia matkaan saatteella “Arvon asiakas, anon nöyrästi lupaa lähestymiseen” tai sitten luottaa telepatiaan – olen sinua niin ajatellut, että ehkä pian soitat minulle. Ja sitten ei muuta kuin asiakassuhdetta rakentamaan!

Kohtauksia kohtaamisista -kolumnit kuvaavat markkinoinnin alan ammattilaisten elämää kohtaaminen kerrallaan. Ilman ihmisten välisiä kohtaamisia markkinointibisneksessä ei tapahdu mitään. Siksi kohtaamistapamme ja -taitomme ovat kriittisiä alan kehittymiseksi. Kohtaamisista havaintoja tekee Marica Thorén. Thorén työskentelee MarkkinointiUutisia julkaisevassa MarkkinointiKollektiivissa.