Kuva: Canva Pty Ltd.
Digitaalisuus

Lähes joka kolmas suomalainen välttelee digipalveluiden käyttöä aiempaa enemmän huijausten pelossa – Finanssiala kampanjoi valppauden lisäämiseksi Salkkari-tähden kasvoilla

11.6.2024 8:54
Mikko Perttunen
Huijattujen varojen kokonaissumma yli kaksinkertaistui vuoden aikana.

Jopa 88 prosenttia suomalaisista uskoo tunnistavansa digihuijaukset melko hyvin, selviää Finanssiala ry:n teettämän kansalaiskyselyn tuloksista. Tästä huolimatta suomalaisilta huijattujen varojen kokonaissumma vuonna 2023 oli lähes 77 miljoonaa euroa.

Kokonaismäärästä pankit saivat pysäytettyä noin 33 miljoonan euron edestä huijareille menossa olleita varoja. Kokonaismäärä kasvoi kuitenkin vuoteen 2022 verrattuna yli kaksinkertaiseksi.

Kyselyn mukaan 70 prosenttia suomalaisista on joutunut digihuijausten tai niiden yrityksen kohteeksi. 11 prosentissa tapauksista huijarit olivat myös onnistuneet anastamaan uhrilta rahaa.

– Digihuijaukset kehittyvät ja niiden tunnistamisesta tulee päivä päivältä vaikeampaa. Moni joutuu huijauksen uhriksi kiireen keskellä ja epähuomiossa tehtyjen klikkausten kautta, joten on erityisen tärkeää pysähtyä ja miettiä, kannattaako tähän nyt ihan heti reagoida, FA:n rikostorjunnasta vastaava johtaja Niko Saxholm muistuttaa tiedotteessa.

Kyselyyn vastanneista reilut 70 prosenttia koki osaavansa tarkistaa URL-osoitteiden oikeellisuuden esimerkiksi sähköpostiviesteissä tai muissa viesteissä. Heistä kuitenkin jopa 16 prosenttia jättää osaamisesta huolimatta linkit tarkistamatta. Neljännes vastaajista kertoo, ettei osaa tarkistaa linkkien oikeellisuutta.

Finanssialan kyselystä selviää myös, että lähes 30 prosenttia vastaajista välttelee aiempaa enemmän digipalveluiden käyttöä huijausyritysten pelossa. Erityisesti digipalveluiden käytön välttely korostuu varttuneimmissa ikäluokissa, jotka myös kertovat, etteivät osaa tarkistaa URL-linkkien oikeellisuutta.

FA lanseerasi toukokuussa kansalaisille suunnatun huijausten torjuntakampanjan herättämään yleistä valppautta ja lisäämään tietoisuutta huijauksista. Huijarille luu kurkkuun -kampanjan mainoksissa päätähtenä nähdään näyttelijä Maija-Liisa Peuhu.

MAINOS