Ilmiöt

Lähes 40 prosenttia suomalaisista on ostanut ruokaa tai päivittäistavaroita verkosta

Suurimpana syynä päivittäistavaroiden ostamiseen on ajan säästäminen, sanoo tuore tutkimus.
Kuva:
Unsplash/Rupixen.com
Lähes 40 prosenttia suomalaisista on ostanut ruokaa tai päivittäistavaroita verkosta

Jo 37,5 prosenttia suomalaisista on ostanut ruokaa tai muita päivittäistavaroita verkosta. Esimerkiksi Ruotsissa lukema on 33 prosenttia ja Tanskassa vain 16 prosenttia.

Asia selviää ruokaverkkokauppa Matsmartin tuoreesta tutkimuksesta, jonka toteutti Kantar.

Suomessa on menty ruoan ja päivittäistavaroiden verkko-ostamisessa vauhdilla eteenpäin, sillä Postnordin tutkimuksen mukaan Ruotsin prosenttilukema oli viime vuonna Suomen omaa edellä.

– Ruoan verkko-ostamista on kokeillut jo merkittävä osa suomalaisista ja uskomme, että tämä tulee yleistymään entisestään kuluttajien huomatessa, miten vaivatonta verkko-ostaminen voi olla. Kantarin toteuttamassa kyselytutkimuksessa oli myös ilahduttava huomata, kuinka moni on huomannut säästävänsä ajan lisäksi myös rahaa verkko-ostamisen avulla. Ruoan ostaminen netistä myös lisää suunnitelmallisuutta, mikä auttaa säästämään rahaa ja on samalla yksi avaintekijä kotitalouksien ruokahävikin vähentämisessä, sanoo Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman tiedoteessa.

Verkosta ostaneista vastaajista 31 prosenttia sanoo verkko-ostamisen tärkeimmäksi syyksi ajan säästämisen. Liki 30 prosenttia sanoo syyksi helppouden tai mukavuuden. Joka neljäs vastaaja sanoo tärkeimmäksi syyksi rahan säästämisen.

Reilu 62 prosenttia vastaajista ei ole ostanut koskaan ruoan verkkokaupasta. Selvästi yleisin syy tähän on, että ruoka halutaan nähdä ja sitä halutaan tunnustella. Näin sanoi kaksi kolmesta vastaajasta, jotka eivät ole ostaneet verkosta.

– Ruoan verkko-ostaminen on monelle vielä uusi asia, ja selvästi useimmiten tähän liittyy tarve nähdä ja tunnustella ruokaa ennen ostoa. Se on toisaalta ymmärrettävää, mikäli ajatellaan varsinkin tuoretuotteita kuten lihaa ja hedelmiä tai vihanneksia, Böckelman muistuttaa.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa