Vuoden parhaat aikakauslehtimainokset ja kampanjat palkittiin eilen Edit-gaalassa. Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa palkitaan markkinoinnillisia onnistumisia kolmessa sarjassa: Vuoden aikakauslehtimainos, Vuoden aikakausmediakampanja ja Vuoden aikakausmediamainostaja.
Vuoden aikakauslehtimainos -sarjan voitti Alkon Qucqu, joka leikittelee toimialan konventioilla ja tarjoaa lukijalle oivaltamisen ilon. Mainoksen on suunnitellut TBWA\Helsinki, mediatoimistona oli OMD.
Tuomaristo perusteli mainoksen jäävän mieleen ja haastavan luutuneita käsityksiä.
Kaikki Vuoden aikakauslehtimainos -sarjassa ehdolla olleet mainokset olivat tänä vuonna mainostoimisto TBWA\Helsingin käsialaa. Kunniamaininnat sarjassa saivat Baltic Sea Action Groupin Käänteentekevä ja Suomen World Visionin Tästä ei voi vaieta.
Vuoden aikakausmediakampanja -sarjan vei Sanoma Media Finlandin ja Aku Ankka Juniorin Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille. Kampanjan on suunnitellut Ryhmä Creative Agency.
Kampanjan kerrotaan tuoneen lehdelle ennätysmäärän uusia tilaajia, ja tuomaristo kehui luovan toteutuksen toimineen hienosti eri kanavissa.
Kunniamaininnan Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa sai LUT-yliopistojen Haku-Ankka -mainosliite. Sen suunnitteli Sanoma Media Finland, ja tämäkin kampanja oli siis voittajan tapaan Aku Ankka -teemainen.
Vuoden aikakausmediamainostajana palkittiin Hartwall, joka kasvatti panostuksiaan mainontaan merkittävästi vuonna 2024.
Vuoden aikakauslehtimainos
Qucqu (mainostaja: Alko, mainostoimisto: TBWA\Helsinki, mediatoimisto: OMD, käytetyt mediat: Me Naiset, Suomen Kuvalehti)
Vuoden aikakausmediakampanja
Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille (mainostaja: Sanoma Media Finland ja Aku Ankka Juniori, mainostoimisto: Ryhmä Creative Agency, valokuvaaja: Onni Wiljami)
Vuoden aikakausmediamainostaja
Hartwall
Vuoden yleisömedia
Suomen Kuvalehti, Otavamedia
Vuoden ammatti- ja järjestömedia
Kotitalo, Isännöintiliiton Palvelu Oy
Vuoden asiakasmedia
Yhteishyvä, SOK
Erikois-Edit
Jarmo Wright, Suomen Kuvalehti
Vuoden aikakausmediatoimittaja
Mari Pihlajaniemi, Suomen Luonto
Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa
Reetta Pasanen, Yhteishyvä
Vuoden aikakausmediajuttu
Lapset testasivat lasten sukset, Tekniikan Maailma 20/2024
Vuoden lifestylejuttu
Valloittava Wyoming, Mondo 10/2024
Vuoden ulkoasu aikakausmediassa
Parnasso, Otavamedia
Vuoden aikakauslehtikansi
Suomen Luonto 2/2024
Vuoden digi
Kansainvälistymisen työkalut, Kotona
Vuoden uudistus aikakausmediassa
Eeva Ristikoiden lanseeraus, Eeva
Vuoden video tai audio aikakausmediassa
Kauneuskompleksi-videosarja, Trendi
Lue myös: Editkilpailun markkinointisarjoissa menestystä muun muassa Lohja-Ankkalinna-yhteistyölle