Kuva: Anniina Nissinen
Media

Kyykkyviinin voimalla vuoden mainokseksi – Aku Ankka vaappui voitokkaasti

16.5.2025 8:00
Mikko Perttunen
Suomen Kuvalehti menestyi Edit-kilpailun toimituksellisissa sarjoissa.

Vuoden parhaat aikakauslehtimainokset ja kampanjat palkittiin eilen Edit-gaalassa. Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa palkitaan markkinoinnillisia onnistumisia kolmessa sarjassa: Vuoden aikakauslehtimainos, Vuoden aikakausmediakampanja ja Vuoden aikakausmediamainostaja.

Vuoden aikakauslehtimainos -sarjan voitti Alkon Qucqu, joka leikittelee toimialan konventioilla ja tarjoaa lukijalle oivaltamisen ilon. Mainoksen on suunnitellut TBWA\Helsinki, mediatoimistona oli OMD.

Tuomaristo perusteli mainoksen jäävän mieleen ja haastavan luutuneita käsityksiä.

MAINOS

Kaikki Vuoden aikakauslehtimainos -sarjassa ehdolla olleet mainokset olivat tänä vuonna mainostoimisto TBWA\Helsingin käsialaa. Kunniamaininnat sarjassa saivat Baltic Sea Action Groupin Käänteentekevä ja Suomen World Visionin Tästä ei voi vaieta.

Lue myös: Vuoden 2024 parhaasta aikakauslehtimainoksesta vastaa voittajasta riippumatta TBWA\Helsinki – parhaan kampanjan räpylänjäljet johtavat Ankkalinnaan

Vuoden aikakausmediakampanja -sarjan vei Sanoma Media Finlandin ja Aku Ankka Juniorin Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille. Kampanjan on suunnitellut Ryhmä Creative Agency.

Kampanjan kerrotaan tuoneen lehdelle ennätysmäärän uusia tilaajia, ja tuomaristo kehui luovan toteutuksen toimineen hienosti eri kanavissa.

Alko ja Aku Ankka Juniori palkittiin Edit-kilpailussa.

Kunniamaininnan Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa sai LUT-yliopistojen Haku-Ankka -mainosliite. Sen suunnitteli Sanoma Media Finland, ja tämäkin kampanja oli siis voittajan tapaan Aku Ankka -teemainen.

Vuoden aikakausmediamainostajana palkittiin Hartwall, joka kasvatti panostuksiaan mainontaan merkittävästi vuonna 2024.

Edit-kilpailun voittajat

Markkinoinnilliset sarjat

Vuoden aikakauslehtimainos

Qucqu (mainostaja: Alko, mainostoimisto: TBWA\Helsinki, mediatoimisto: OMD, käytetyt mediat: Me Naiset, Suomen Kuvalehti)

Vuoden aikakausmediakampanja

Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille (mainostaja: Sanoma Media Finland ja Aku Ankka Juniori, mainostoimisto: Ryhmä Creative Agency, valokuvaaja: Onni Wiljami)

Vuoden aikakausmediamainostaja

Hartwall

Toimitukselliset sarjat

Vuoden yleisömedia

Suomen Kuvalehti, Otavamedia

Vuoden ammatti- ja järjestömedia

Kotitalo, Isännöintiliiton Palvelu Oy

Vuoden asiakasmedia

Yhteishyvä, SOK

Erikois-Edit

Jarmo Wright, Suomen Kuvalehti

Vuoden aikakausmediatoimittaja

Mari Pihlajaniemi, Suomen Luonto

Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa

Reetta Pasanen, Yhteishyvä

Vuoden aikakausmediajuttu

Lapset testasivat lasten sukset, Tekniikan Maailma 20/2024

Vuoden lifestylejuttu

Valloittava Wyoming, Mondo 10/2024

Vuoden ulkoasu aikakausmediassa

Parnasso, Otavamedia

Vuoden aikakauslehtikansi

Suomen Luonto 2/2024

Vuoden digi

Kansainvälistymisen työkalut, Kotona

Vuoden uudistus aikakausmediassa

Eeva Ristikoiden lanseeraus, Eeva

Vuoden video tai audio aikakausmediassa

Kauneuskompleksi-videosarja, Trendi

Lue myös: Editkilpailun markkinointisarjoissa menestystä muun muassa Lohja-Ankkalinna-yhteistyölle

Lue myös: JHL pokkasi Vuoden aikakauslehtimainos- ja Vuoden aikakausmediakampanja-palkinnot Editkilpailussa

MAINOS