Brändit

Kyselytutkimuksesta syntyi idea selfiekopeista, jotka muistuttavat somen luomista ulkonäköpaineista

Doven Käänteinen selfie -kampanjan selfiekoppeja nousee Helsingin lisäksi Tukholmaan ja Kööpenhaminaan.
Kuva:
Unsplash / Cristina Zaragoza
Kyselytutkimuksesta syntyi idea selfiekopeista, jotka muistuttavat somen luomista ulkonäköpaineista

Doven teettämän kyselytutkimuksen mukaan nuoret tytöt kokevat paljon paineita ulkonäkönsä muokkaamisesta sosiaalista mediaa varten. Tutkimuksesta syntyi ajatus selfiekoppikampanjasta. Doven selfiekopin ideana on ottaa muokkaamaton kuva itsestään ja nähdä itsensä kauniina sellaisena kuin todellisuudessa on.

Yksi selfiekoppi löytyy Helsingin Kampista 1.–2. lokakuuta. Koppeja sijoitetaan myös Kööpenhaminaan ja Tukholmaan. Kopin pinta on peililasia, ja se on tapetoitu kyselyn tuloksilla.

– On surullista, että niin monet nuoret tytöt eivät ole tyytyväisiä itseensä ja tuntevat suurta painetta muokata selfieitään. Mielestämme on aika tehdä asialle jotain. Haluamme muuttaa kuvaa siitä, mitä ajatellaan kauniina. Selfiekoppi kiinnittää huomiota siihen, kuinka sosiaalisen median luomat paineet vahingoittavat nuorten itsetuntoa. Samalla se kannustaa omaksumaan käsityksen tosielämän kauneudesta, sanoo Unileverin Beauty & Personal Care -kategorian Pohjoismaiden markkinointijohtaja Ilse Siekkinen tiedotteessa.

Dove kannustaa arvostamaan tosielämän kauneutta.

Tutkimuksen mukaan 53 prosenttia 10–17-vuotiaista suomalaisista tytöistä käyttää filttereitä ulkonäkönsä muokkaamiseen, ja osa tytöistä pitää itseään kauniimpana sosiaalista mediaa varten muokatuissa kuvissa kuin oikeassa elämässä. 72 prosenttia uskoo, että heidän täytyy näyttää kuvassa täydelliseltä jakaakseen sen sosiaalisessa mediassa.

25 prosenttia 10–17-vuotiaista tytöistä on lisäksi huolissaan siitä, että ei voi näyttää tosielämässä samalta kuin sosiaalisessa mediassa.

– Vaikka kuvien muokkaaminen onkin jo arkipäivää myös nuorten keskuudessa, puolet kyselyyn vastanneista tytöistä toivoisi, ettei kukaan voisi muokata valokuviaan, Siekkinen kertoo.

Käänteinen selfie -kampanjan avulla Dove haluaa vaikuttaa selfiekulttuurin haitallisten vaikutusten torjumiseen nuorten tyttöjen parissa ja vahvistaa heidän itsetuntoaan. 

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa