Kuva: Canva Pty Ltd.
Ilmiöt

Kysely: Markkinoinnissa ja mainonnassa neljä viidestä huolissaan työttömyyden kasvusta alalla

22.10.2025 9:03
Mikko Perttunen
Myös tulojen riittämättömyys korostuu luovilla aloilla.

Luovien alojen tunnelmat ovat epävarmat. Mainos- ja markkinointialalla peräti 80 prosenttia on huolissaan työttömyyden kasvusta omalla alallaan. Viestintäalalla vastaava osuus on 78 prosenttia ja kulttuuri-, taide- ja viihdealoilla 73 prosenttia.

Luvut selviävät YTK:n tuoreesta jäsenkyselystä.

MAINOS
MAINOS

Yli 17 500 YTK:n jäsentä vastasi lokakuussa kysymyksiin työtilanteestaan ja taloudestaan laajassa Jäsenpulssi-kyselytutkimuksessa. Tulosten mukaan eri alojen tunnelmat poikkeavat suuresti toisistaan niin työnäkymien kuin luottamuksenkin suhteen. 

Vakaimmat tunnelmat löytyvät rahoitus- ja vakuutusalalta, ICT-sektorilta sekä valtion palveluksesta. 

Luovilla aloilla korostuvat työttömyyden pelon lisäksi myös tulojen riittämättömyys ja kulutuksesta tinkiminen. Mainos- ja markkinointialalla 26 prosenttia kertoo, etteivät tulot riitä hyvinvoinnin turvaamiseen, ja 36 prosenttia on joutunut tinkimään kulutuksestaan paljon. Kulttuurialalla vastaavat luvut ovat lähes yhtä korkeita.

– Luovilla aloilla työn pirstaleisuus ja heikko suhdanne tekevät toimeentulon kokemuksesta epävarmaa. Nämä alat kärsivät myös heijastevaikutuksista, kun kuluttajat ovat keskittäneet kulutustaan välttämättömyyksiin ja yritysten investoinnit ovat olleet pitkään matalalla, YTK-työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen toteaa tiedotteessa.

MAINOS