
Luovien alojen tunnelmat ovat epävarmat. Mainos- ja markkinointialalla peräti 80 prosenttia on huolissaan työttömyyden kasvusta omalla alallaan. Viestintäalalla vastaava osuus on 78 prosenttia ja kulttuuri-, taide- ja viihdealoilla 73 prosenttia.
Luvut selviävät YTK:n tuoreesta jäsenkyselystä.
Yli 17 500 YTK:n jäsentä vastasi lokakuussa kysymyksiin työtilanteestaan ja taloudestaan laajassa Jäsenpulssi-kyselytutkimuksessa. Tulosten mukaan eri alojen tunnelmat poikkeavat suuresti toisistaan niin työnäkymien kuin luottamuksenkin suhteen.
Vakaimmat tunnelmat löytyvät rahoitus- ja vakuutusalalta, ICT-sektorilta sekä valtion palveluksesta.
Luovilla aloilla korostuvat työttömyyden pelon lisäksi myös tulojen riittämättömyys ja kulutuksesta tinkiminen. Mainos- ja markkinointialalla 26 prosenttia kertoo, etteivät tulot riitä hyvinvoinnin turvaamiseen, ja 36 prosenttia on joutunut tinkimään kulutuksestaan paljon. Kulttuurialalla vastaavat luvut ovat lähes yhtä korkeita.
– Luovilla aloilla työn pirstaleisuus ja heikko suhdanne tekevät toimeentulon kokemuksesta epävarmaa. Nämä alat kärsivät myös heijastevaikutuksista, kun kuluttajat ovat keskittäneet kulutustaan välttämättömyyksiin ja yritysten investoinnit ovat olleet pitkään matalalla, YTK-työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen toteaa tiedotteessa.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä