
Viestintäalan työttömyys on jatkanut nopeaa kasvuaan. Viimeisen vuoden aikana viestinnän ammattilaisten työttömyys on kasvanut suhteellisen voimakkaasti verrattuna muihin korkeakoulutettuihin, viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry tiedottaa.
Työttömien viestijöiden määrä on noussut 61 prosenttia syyskuusta 2024. Syyskuussa 2025 työttömiä oli alalla yhteensä 482, kun vuosi sitten luku oli 299. Muilla korkeakoulutetuilla vastaava vuoden aikainen kasvu oli 15 prosenttia.
Tiedotteen mukaan työttömien viestinnän ammattilaisten määrä oli huipussaan heinäkuussa 2025, kun heitä oli yhteensä 511. Kesän piikkiin vaikuttaa yleensä korkeakouluista valmistuneiden määrä. Kesäkuukausien aikana työttömyys nousikin noin kahdeksan prosenttia.
Työttömyys tuskin vähenee nopeasti, sillä alan avoimien työpaikkojen määrä on poikkeuksellisen alhaisella tasolla. Viime kesän aikana avoimia paikkoja oli alle kymmenen kuukaudessa, ja elokuun pienen piristymisen jälkeen on palattu samalle heikolle tasolle.
Viestinnän alalla näkyy selvä hyvinvoinnin lasku.
Viesti ry:n mukaan avoimien viestinnän työpaikkojen määrä on pysynyt alhaisena keväästä 2024 asti. Vain vuodenvaihteessa 2024–2025 nähtiin lyhytaikainen nousu paikkojen määrässä.
Alan tilanne ahdistaa viestinnän ammattilaisia. Viesti ry:n tekemän kyselyn mukaan moni on kuvannut työnhakua hyvin vaativaksi ja kuormittavaksi, sillä yhteen paikkaan saapuu jopa satoja hakemuksia. Vastaajista 83 prosenttia kokee työtä hakiessaan olevansa uupunut tai jokseenkin uupunut. Ammatillisen identiteetin heikentymistä huomattavasti tai jonkin verran kokee 67 prosenttia vastaajista.
– Viestinnän alalla näkyy selvä hyvinvoinnin lasku. Yhä useampi viestinnän ammattilainen työskentelee yksin ja taistelee tuulimyllyjä vastaan viestintään kohdistuvien, jatkuvasti kasvavien odotusten kanssa. Oman kyselymme mukaan 71 prosenttia viestinnän ammattilaisista sanoo, että työmäärä on lisääntnyt kahden vuoden aikana, Viesti ry:n toiminnanjohtaja Siina Repo sanoo tiedotteessa.
Viestintäjärjestöjen yhteisen Viestinnän ala 2025 -tutkimuksen mukaan koko organisaation viestintä on yhä useammin vain yhden ihmisen harteilla, ja monissa organisaatioissa viestinnän resursseja on ennemmin vähennetty kuin kasvatettu viimeisen kahden vuoden aikana.
– Toisaalta, vaikka 30 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoo, että viestinnän henkilöstöä on vähennetty, samaan aikaan 26 prosenttia kertoo, että viestinnän ammattilaisia on palkattu lisää. Viestinnän työ koetaan edelleen merkitykselliseksi ja valtaosa, 86 prosenttia, on ylpeä työstään, Repo sanoo.
Onneksi olkoon vuoden 2025 Kasvukeissit Hetki, Volvo, Bats, Laattapiste-Pukkila ja Locobase! Tutustu uusiin Kasvukeisseihin ja poimi itsellesi vinkit ja opit vaikuttavaan markkinointiin.
Katso Kasvukeissit tästä