Emmi Ekilä
Kolumni

Kun 43-vuotias markkinointijohtaja pohtii olevansa liian vanha markkinointialalle, on jokin pahasti vinksallaan

16.2.2024 7:05
Leena Komulainen
”Kohtahan sitä pitää alkaa miettiä, mitä tekisin seuraavaksi”, tuttu markkinointijohtaja huokaili. 43-vuotiaana hän koki, että alkaa olla iässä, jossa on ajankohtaista pohtia alanvaihtoa. Olen kuullut monesti ennenkin vastaavaa pohdintaa, ja se on huolestuttavaa. Olemmeko todella sitä mieltä, että markkinointi on vain nuorten ihmisten työtä, kysyy Leena Komulainen.

Vuonna 2023 Suomessa oli noin 2,6 miljoonaa työllistä. Heistä yli kaksi miljoonaa oli 40–69-vuotiaita. Jos yhtälöstä poistetaan miltä tahansa alalta yli neljäkymppiset, on lopputulos aika lailla kansakunnan konkurssi.

Silti markkinointialalla tuntuu elävän edelleen eetos, jonka mukaan eläköitymisen alalta on tapahduttava viimeistään viisikymppisenä. Onko markkinointiala tosiaan niin vääristynyt, että se sulkee pois ison osan kokeneimmasta työvoimasta?

Se, että markkinointialalla työskentelee eri ikäisiä ihmisiä, rikastaa ajattelua, ohjaa kyseenalaistamaan omia luutumia ja auttaa luomaan uutta vanhasta oppien.
MAINOS

Toimialamme kehittyy ja osin muuttuukin hurjaa tahtia. Joudumme ja saamme ottaa jatkuvasti haltuun uudenlaista ajattelua, työkaluja ja kanavia. Vaikka jatkuva muutos ja kehitys saattaa toisinaan hengästyttää, on se myös alan ehdoton etu. Markkinointialalla on vaikea pitkästyä.

Jokainen uusi sukupolvi haastaa edellisen sukupolven arvoja ja elämäntapaa, ja jokainen entinen nuori muuttuu vuosien saatossa monella tapaa samanlaiseksi keski-ikäiseksi kuin edellinen sukupolvi. Kaikki muuttuu ja toisaalta sitten ei muutukaan. Jokaisen markkinointialan ammattilaisen on ilman muuta seurattava aikaansa, haistettava arvopohjaiset tai kulttuurilliset muutokset yhteiskunnassa ja suhtauduttava uuteen teknologiaan ja vaikkapa uusiin tapoihin kommunikoida avoimella uteliaisuudella.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että neljäkymppisen pitäisi olla kaksi- tai kolmikymppinen tehdäkseen työnsä hyvin. Sen sijaan työn laatu on parhaimmillaan silloin, kun sen tekemiseen on fiksusti hyödynnetty erilaisia, kenties eri ikäistenkin ihmisten näkökulmia.

Suomen työllisten ikäjakauma antaa osviittaa myös siitä, missä kohderyhmissä on ostovoimaa ja missä on tulevaisuus. Lähes jokainen maamme markkinointipäättäjä onkin viime vuodet pähkinyt päänsä puhki sitä, miten rakentaa brändistä vahva ja relevantti sekä tämän päivän että tulevaisuuden ostovoima huomioiden. Tätä ongelmaa on vaikea ratkaista ilman monimuotoista tiimiä.

Diversiteetti on oleellista paitsi yksittäisiä haasteita ratkaistaessa myös työyhteisön yleisen kehityksen kannalta. Se, että markkinointialalla työskentelee eri ikäisiä ihmisiä, rikastaa ajattelua, ohjaa kyseenalaistamaan omia luutumia ja auttaa luomaan uutta vanhasta oppien.

Tiimien ja yhteisöjen on menestyäkseen ymmärrettävä uusimmat trendit. Samalla yleissivistyksen arvo on mittaamaton markkinointialalla, jossa pitää pystyä kiinnittymään ja vaikuttamaan yhteiskunnallisiin ilmiöihin ja populäärikulttuuriin. Yleissivistyksellä, kuten minkä tahansa alan strategisella syväosaamisella, on tapana kehittyä vain ajan kanssa. Ja juuri siksi tällä alalla tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa myös sinua, 43-vuotias markkinointijohtaja.

Leena Komulainen on toimitusjohtaja ja kirjailija, joka uskoo arvopohjaiseen ja ihmislähtöiseen johtamiseen ja brändinrakennukseen. Kolumneissa käsitellään muun muassa markkinointialan ajankohtaisia ilmiöitä, trendejä ja kehityskohteita.