Yritysten ja kuluttajien maksukyky heikkeni alkuvuoden aikana, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän katsaus.
Erityisesti yritysten maksukyky heikkeni reilusti, mistä kertoo myös maksuviiveellisten yritysten suhteellisen osuuden kasvu.
Maksuista jouduttiin kuitenkin muistuttamaan hieman aiempaa vähemmän, mikä voi ennakoida positiivista virettä loppuvuoteen.
Toisen vuosineljänneksen aikana kuluttajien perintätapausten määrät kasvoivat, mutta keskimääräiset summat pienenivät verrattuna edelliseen vuosineljännekseen. Muutos voi kertoa siitä, että yhä useamman kuluttajan maksukyky ei enää riitä pienempienkään maksujen hoitamiseen, mikä heijastaisi maksukyvyn heikkenemistä alkuvuonna.
– Tilastomme kertovat, että perintään päätyy enemmän henkilöitä ja maksuista on vaikeampi suoriutua. Taustalla vaikuttavat yleisen taloustilanteen epävarmuuden lisäksi muun muassa heikko työllisyystilanne, työttömyyden pelko sekä sosiaalitukien leikkaukset. Vaikka ostovoima on parantunut, myönteinen kehitys ei ole jakautunut tasaisesti, Suomen Intrumin perintäpalvelujen päällikkö Reetta Lehessaari kertoo tiedotteessa.