Ilmiöt

Kuluttajat ovat aiempaa avoimempia kokeilemaan uusia brändejä, sanoo Walmart Connectin markkinointijohtaja

Kara Rousseaun mukaan digikanavien ja kivijalkamyymälöiden täytyy olla vahva kokonaisuus – eikä kaksi toisistaan erillä olevaa asiaa.
Kuva:
Kuluttajat ovat aiempaa avoimempia kokeilemaan uusia brändejä, sanoo Walmart Connectin markkinointijohtaja

Kuluttajien ostokäyttäytyminen on kokenut mullistuksia pandemia-aikana, mikä on laittanut brändit haastavaan asemaan: ilman vankkaa tutkimustyötä kovassa kilpailussa jää jälkeen.

Kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos onkin Cannes Lions -festivaalien yksi suurimmista puheenaiheista tänä vuonna. Tapahtuman avauspäivänä vähittäiskauppaketju Walmart Connectin markkinointijohtaja Kara Rousseau avasi, millaisia huomioita kuluttajista on tehty yhdysvaltalaisessa kauppajätissä. Hän painotti, että kuluttajat ovat tällä hetkellä kiinnostuneita kokeilemaan uusia brändejä.

– Meillä on menossa pandemian jälkeinen uudelleenrakennus. Ihmiset ovat halukkaita kuluttamaan. He ovat aiempaa avoimempia kokeilemaan uusia brändejä, Rousseau korosti.

Yksi selkeä kaupan alan trendi on ollut verkkokaupan ja ylipäätänsä digitaalisuuden merkityksen kasvu. Tänä päivänä avain menestykseen kaupan alalla onkin kivijalan ja digitaalisten alustojen toimiva yhdistelmä, jossa digikanavat auttaa kivijalkaa ja kivijalka digikanavia.

– Molemmat niistä ovat tärkeitä, mutta digitaalisuus on tärkeämpää kuin koskaan. Ihmiset eivät kuitenkaan halua ostaa vain netistä, vaan he haluavat ostaa kaikilla tavoilla ja saada kokonaisvaltaisen kokemuksen.

Parin viime vuoden aikana on syntynyt vahva ajatus siitä, että kaupanteko on siirtynyt ryminällä verkkoon, mutta Rousseau kertoo, että esimerkiksi Walmart tekee 80 prosenttia myynnistään kivijaloissa. Yksi tärkeä syy siihen on se, miten yhtiö hyödyntää digikanaviaan.

Kyse ei ole vain konversioista ja taktisista kampanjoista, vaan brändin rakentamisen perusasioista.

– Keskitymme kotisivuillamme bränditietoisuuden kasvattamiseen. Käytämme sitä brändin merkityksellisyyden esille tuomiseen, ei vain konversioihin. Uuden ajan verkkosivulla ollaan aiempaa vähemmän kiinnostuneita ostotapahtuman saamisesta, enemmän taas brändin merkityksellisyydestä.

Näillä keinoin Walmart saa ajettua kuluttajat kivijalkaan, jossa asiakas saadaan vakuutettua lopullisesti. Kuluttaja on usein tehnyt vertailua internetissä – niin hinnan kuin laadun suhteen – ja tämän jälkeen valinnut mieluisimman brändin. Jos yrityksen brändityö on kohdillaan digikanavissa, valinta osuu usein kyseiseen yritykseen.

– Ihmiset ovat kiinnostuneita näkemään ja koskettamaan asioita kaupassa. He haluavat takaisin kivijalkaan saadakseen tietää, että he ovat tehneet oikean valinnan, Rousseau päätti.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa