Kuva: Melissa Laitila / Power
Mainonta

Kuluttaja-asiamieheltä piiskaa Powerin hinnanalennusmarkkinoinnille

16.12.2025 11:40
Mikko Perttunen
30 päivän sääntöä ei noudatettu oikeaoppisesti, ja myös tarjouksen voimassaoloajan ilmoittamisesta löytyi korjattavaa.

Power Finland Oy esitti printtimarkkinoinnissaan harhaanjohtavia tietoja alennusmarkkinoinnista.

Powerin huhtikuussa 2025 julkaisemassa mainosliitteessä ilmoitettiin tarjousten voimassaoloajaksi 28.4.–4.5.2025. Liitteen alalaidassa kerrottiin, että alimmat hinnat, joilla tuotteita oli myyty alennusta edeltäneiden 30 päivän aikana on tarkastettu 16.4.2025.

Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että hinnanalennusmarkkinoinnissa on ilmoitettava selkeällä tavalla alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Myyjän on myös laskettava hinnanalennus siitä alimmasta hinnasta, jolla tuotetta on myyty alennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.

MAINOS

Selkeyden vaatimus tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei alinta hintaa tai sitä koskevia lisätietoja, kuten tarkastamispäivämäärä, saa antaa tulkinnanvaraisella tavalla. Markkinoinnissa ei saa myöskään antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja alennuksista.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että tapa, jolla Power ilmoitti tarkastuspäivämäärän, saattoi luoda vaikutelman siitä, ettei alimpana hintana ilmoitettu hintaa, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Näin ollen Powerin hinnanalennusmarkkinointi oli alimman hinnan ilmoittamisvelvollisuutta koskevan säännöksen vastaista ja harhaanjohtavaa. Kuluttaja-asiamies edellytti, ettei Power esitä harhaanjohtavia tietoja alimmasta hinnantarkastuspäivämäärästä.

– 30 päivän säännön tarkoituksena on torjua keinotekoisia alennuksia ja lisätä läpinäkyvyyttä niin, että kuluttaja saa tietoa todellisesta hinnanalennuksesta, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa tiedotteessa.

Powerin verkkokaupan etusivulla ollutta Katso viikon mainosliite -linkkiä klikkaamalla avautui mainosliite, jossa kerrottiin tarjousajaksi 28.4.–4.5.2025. Tästä huolimatta liitteessä esitettiin tavaroita, joiden tarjousaika ylitti viikon.

Kuluttaja-asiamies toteaa, että kuluttajille on tärkeää saada tarjousmarkkinoinnista selkeät tiedot muun muassa tarjousajasta, tarjouksen ehdoista ja muista edellytyksistä ostaa tuote tarjoushinnalla. Kuluttajien on voitava luottaa siihen, että tarjousmarkkinoinnin ehdot pitävät paikkansa. Totuudenvastaisten tai harhaanjohtavien tietojen antaminen hintaeduista on kiellettyä.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että Powerin hinnanalennusmarkkinointi, jossa mainosliitteessä esitettyjen tavaroiden tarjousajaksi ilmoitettiin 28.4–4.5.2025, kun todellisuudessa mainosliite sisälsi myös tavaroita, joiden tarjousaika oli tätä pidempi, oli kuluttajansuojalain vastaista.

Powerin selvityksestä ilmeni, että se jatkaa tietyissä tilanteissa tarjouksen voimassaoloaikaa.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti Powerin huomion siihen, että perättömät rajoitetut tarjoukset eivät ole sallittuja. Markkinointi, joka antaa epätoden vaikutelman tarjousten lyhytaikaisuudesta ja ainutkertaisuudesta, on harhaanjohtavaa ja siten kiellettyä.