Kärkimedia
Luovuus

Koululaisten mainostoimistossa pohdittiin kiusaamista ja yksinäisyyttä – mielenterveysaiheiset työt julkaistiin valtakunnallisesti

16.2.2022 15:20
Minna Lehto
Lasten mainostoimisto on osa Koitos-kilpailua, jossa suunniteltiin lasten mielenterveyttä edistävä markkinointikonsepti.

Vantaalaiset ja hyvinkääläiset alakouluikäiset lapset pääsivät vuodenvaihteessa leikkimään mainostoimistoa ja pohtimaan muun muassa kiusaamisen kitkemistä ja yksinäisyyttä. Koululaiset ideoivat kuvaamataidon tunneilla töitä, joissa he tuovat esille mielen hyvinvoinnin tärkeyttä lapsille.

Mainostöiden piirtämisen avuksi oppilaat saivat ohjeita ja kysymyksiä, joihin mainonnan tulisi vastata. Oppilaita pyydettiin myös kuvaamaan, miltä esimerkiksi yksinäisyys tuntuu.

– Tyhjyyttä, puristavaa tunnetta rinnassa, yksinäisiä syntymäpäiviä, ahdistaa, masentaa ja itkettää. Olo on ulkopuolinen, turvaton, mitätön, arvoton, yksi neljäsluokkalaisista kuvailee.

Lasten mainostoimisto on osa Mieli ry:n, Kärkimedian ja MarkkinointiKollektiivin Koitos-mainonnansuunnittelukilpailua, jossa työstettiin lasten mielenterveyttä edistävä markkinointikonsepti.  Voittajajoukkueen ajatus oli ottaa lapset lopullisen työn toteutukseen mukaan.

Lue myös: Tämä nelikko keksi parhaan kampanjaidean Koitos-mainoskilpailussa – voittajatyö julkaistaan helmikuussa

– Mitä aiemmin lapset saavat mahdollisuuden harjoitella ja oppia mielenterveystaitoja, sitä paremmin he pärjäävät elämän mukanaan tuomissa haasteissa, toteaa lasten ja nuorten mielenterveystyön johtaja Marjo Hannukkala Mieli ry:stä tiedotteessa.

Useiden tutkimusten mukaan säännöllinen mielenterveystaitojen harjoittelu tuottaa kouluihin lisää hyvinvointia. Kiusaaminen eri muodoissaan vähenee ja koulujen työrauha paranee. Kampanjaan otettiin mukaan kouluja, joissa opetetaan mielenterveystaitoja.

– Vantaan koulut olivat aikoinaan myös ensimmäisiä, joissa opettajien kanssa aloitettiin yhteistyössä kehittämään mielenterveystaitojen tuomista kouluihin. Tänä vuonna Mieli ry:n lasten ja nuorten työ täyttääkin 20 vuotta, kertoo Hannukkala.

Kärkimedia julkaisi kampanjan tällä viikolla veloituksetta. Kampanja näkyy esimerkiksi Suomen suurimmissa sanomalehdissä Helsingin Sanomissa ja Turun Sanomissa.

Lue myös: Bob the Robot toteutti innovatiivisen virtuaalivaikuttajakampanjan, joka herätti brändien, vaikuttajien ja kuluttajien kiinnostuksen

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)