Mainonta

Kontekstuaalinen kohdentaminen tulee näkymään aiempaa vahvemmin mainonnassa

Asiantuntijan mukaan mainonnan kohdentaminen oikeanlaiseen kontekstiin on entistä tärkeämpää. Se parantaa tehokkuutta ja ROI:ta.
Kuva:
ChannelFactory
Kontekstuaalinen kohdentaminen tulee näkymään aiempaa vahvemmin mainonnassa

Internet on täynnä videoita. YouTubeen ladataan joka tunti 30 000 tuntia uutta materiaalia. Youtube tavoittaa Suomessa alle 45-vuotiaita enemmän kuin kaupalliset televisiokanavat yhteensä. Siinä muutama peruste sille, miksi mainostajat haluavat mainostaa entistä enemmän internetvideoissa.

Samaan aikaan videoiden suuri määrä on kuitenkin tuonut haasteita markkinoijille, sillä mainosympäristön kontrolloiminen on yrityksille haastavaa ilman teknologian apua. Mitä enemmän nettiin tulee videomateriaalia, sitä enemmän teknologian tarve kasvaa. Mainoksen näkyminen epäkorrektissa kontekstissa voi pahimmillaan tuoda brändille miljoonien suuruisen loppulaskun

– Bränditurvallisuutta ei kannata väheksyä. Hinta voi olla silloin suuri. Jos mainos on epäsoveliaassa paikassa, siitä lähtee nopeasti meemi kiertämään, sanoo videomainontaan erikoistuneen ChannelFactoryn Sales Director Jaakko Rautanen.

Bränditurvallisuuden kannalta on olennaista, millaista materiaalia eri alustat ja mediat sallivat.

– Internetissä on paljon salaliittoteorioita ja ”fake newsiä”, mutta julkaisijat ja alustat voivat ottaa kantaa siihen, millainen materiaali on hyväksyttyä.

Vaikka alustat tekevät aktiivisesti bränditurvallisuuteen liittyviä linjauksia, mainostajien on oltava tarkkana.

– Brändeillä on erilaiset persoonat, jotka vaikuttavat siihen, mitä pidetään sopivana ympäristönä. Toiset brändit ovat räiskyvämpiä, toiset taas konservatiivisempia.

Oikea ympäristö tärkeintä

Jaakko Rautanen kertoo, että etenkin videomainonnan tämän vuoden trendeihin kuuluu tärkeimpänä kontekstuaalisuus eli mainosten kohdentaminen oikeaan ympäristöön.

– Brändimittari värähtää, kun mainostaa oikeassa ympäristössä. Mainonnassa on tärkeää miettiä, onko kyseisen videon materiaali yrityksen eetoksen mukaista, sillä se kantaa parhaimmillaan aina liiketoimintaan saakka.

– Samalla yritetään blokata niitä sisältöjä, jotka sotivat mainostajan ajatuksia vastaan. Jos joku yritys puhuu tasa-arvon puolesta, se tuskin haluaa mainostaa tasa-arvoa vastustavan materiaalin yhteydessä.

Rautanen painottaa, että videomainonnan tehokkuus kasvaa merkittävästi, kun yritys on ensiksi löytänyt oikeanlaisen mainostamisympäristön ja sen jälkeen löytänyt brändille oikeanlaisen mainostamisstrategian kyseisessä ympäristössä.

Se ei pelkästään hyödytä mainostajaa, vaan myös sisällöntuottajia.

– Videoiden ollessa oikeassa kontekstissa voimme auttaa auttaa sisällöntuottajia saamaan lisätuloja. Oma tavoitteeni vuodelle 2021 on lisätä merkittävästi suomalaisille tubettajille kohdistettua mainontaa. Tämän lisäksi pyrin auttamaan suomalaisia yrityksiä tekemään tehokkaampaa videomainontaa kansainvälisillä markkinoilla.

Mainostajat etsivät laatua ja positiivisuutta

Kun mainostajat etsivät oikeaa ympäristöä, etsivät he yleensä turvallista sisältöä. Turvallinen tarkoittaa muun muassa positiivista materiaalia.

– Useimmiten tuote halutaan tuoda esiin positiivisessa yhteydessä. Esimerkiksi sillä on merkitystä, onko YouTube-videolla enemmän peukkuja ylöspäin kuin alaspäin.

– Laatu on toinen merkittävä asia. Jos on hyvällä kameralla tehtyä laadukasta sisältöä ja paljon tilaajia, niin mainostajat arvostavat.

Kontroversiaali materiaali ei sovi kovin hyvin brändille, jolla on konservatiiviset arvot.

– Sellainen materiaali on monille yrityksille ehdoton ”no-go”. Siinä on riskinsä, Rautanen päättää.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa