Myyttisen Suomen värimaailma on saanut sävynsä Eero Järnefeltin Pielisen Karjalassa maalaamista taideteoksista. Kuva: Mythical Finland
Brändit

Kolin alueelle rakennetaan myyttistä matkailubrändiä

13.5.2025 8:42
Mikko Perttunen
Tunnetun kansallismaiseman ympärillä on muutakin tarjontaa, jota halutaan nyt nostaa esille.

Kolille ja muualle Pielisen karjalaan rakennetaan matkailubrändiä, joka kulkee nimellä Myyttinen Suomi, ja jolla pyritään yhdistämään myyttisyys, luonto ja rauha.

Kolin matkailualue Lieksan Kolilla ja Juuassa näkyy jatkossa brändin Myyttinen Suomi alla. Brändiuudistuksen tavoitteena on puhutella sekä kansainvälisiä että kotimaisia matkailijoita.

– Alueen rikas historia – miljardien vuosien vanhasta kallioperästä karjalaisuuteen, Kalevalaan ja suomalaisuuden symboliksi – synnytti alustan brändille, jossa suomalaisuuden juuret, tarustot ja luonto yhdistyvät matkailutuotteisiin, uudistamistyötä vetänyt Tuomas Kinnunen joensuulaisesta bränditoimisto Vaganzasta kertoo tiedotteessa.

Kolin kansallismaisema on houkutellut matkailijoita sukupolvien ajan.
MAINOS

Brändityöryhmän jäsen ja Lieksan kaupungin elinvoimajohtaja Anne Karppinen sanoo, että tavoitteena ei ollut rakentaa perinteistä matkailumainontaa. Hänen mukaansa matkailualueella haluttiin sisältöä, joka erottuu, jää mieleen, puhuttelee syvemmin ja pohjautuu aitouteen. Uusi brändi on myös linjassa Visit Finlandin ja Visit Karelian viestinnän kanssa. 

– Yksi työn aikana esiin nousseista arvoista on halu luoda sellaisia kokemuksia, jotka jäävät matkailijan mieleen rauhoittavina, mieleenpainuvina ja jotka kutsuvat takaisin uudestaan ja uudestaan. Brändiuudistus antaa meille myös hienon mahdollisuuden syventää tietämystä eri kohteista laajemmalla maantieteellisellä alueella, Karppinen kuvailee.

Myyttinen Suomi -logo on ajaton ja ilmentää menneiden aikojen sekä tarinallisuuden tuntua. Logosta on kaksi versiota, yksi kotimaan ja yksi kansainväliseen viestintään. Kuva: Mythical Finland

Kolin kansallismaisema on houkutellut matkailijoita sukupolvien ajan. Brändiuudistuksen yksi lähtökohta on kuitenkin lisätä tietoa alueen muustakin tarjonnasta.

Esimerkkejä seudun kohteista ovat Ruunaan retkeilyalue, taiteilija Eva Ryynäsen kotiateljee Paateri Vuonislahdessa sekä Juuan puolella sijaitsevat Pielisen länsirannan kylät ja luontokohteet.

– Uudistamistyössä tärkeä tavoite oli, että Myyttinen Suomi antaa monipuolisen alustan palveluiden tuotteistamiselle ja tarinallistamiselle, Juuan kunnan elinvoimapäällikkö Antti Asikainen kertoo.

MAINOS