Toimistot

KL: Milttonilla jälleen suomalaisten markkinointiviestintätoimistojen suurin myyntikate, Kurio tehnyt vakuuttavaa nousua

Milttonin myyntikate laski, mutta yritys uusi ykkössijansa 50 isoimman toimiston listalla.
Kuva:
Unsplash/Dane Deaner
KL: Milttonilla jälleen suomalaisten markkinointiviestintätoimistojen suurin myyntikate, Kurio tehnyt vakuuttavaa nousua

Kauppalehti on jälleen listannut myyntikatteeltaan Suomen suurimmat markkinointiviestintätoimistot. Listauksesta selviää, että kaikki toimistot eivät onnistuneet selviytymään koronapandemiasta ehjin nahoin.

50 suurimman toimiston listan kärkipaikan säilytti Milton, jonka myyntikate oli viime vuonna 19,5 miljoonaa euroa. Laskua vuoteen 2019 nähtiin neljä prosenttia. Miltton on pitänyt piikkipaikkaa nyt kolme vuotta putkeen.

Neljän kärki pysyi muuttumattomana, sillä toisen sijan nappasi Dagmar (18 miljoonaa), kolmannen sijan Mobiilimarkkinointi Routa (15,8 miljoonaa) ja neljännen sijan Avidly Agency (14 miljoonaa). Miltton oli kärkinelikosta ainoa, jonka myyntikate laski.

Viidennelle sijalle nousi TBWA\Helsinki, jonka myyntikate kasvoi kuudella prosentilla.

Koko listan isointa nousua onnistui tekemään sosiaalisen median toimisto Kurio, jonka myyntikate kasvoi 56 prosentilla. Kurion myyntikate oli 2,6 miljoonaa euroa, jolla toimisto ylsi listan 41. sijalle.

Listan toimistoista eniten kolhua kokivat markkinointitoimisto Johdin ja digitaalisen liiketoiminnan konsultointiyritys Frantic. Johdin saavutti 2,5 miljoonan euron myyntikatteen, ja laskua nähtiin 53 prosenttia. Franticin myyntikate oli 4,1 miljoonaa euroa. Laskua tapahtui 41 prosenttia. Kymmenen suurimman toimiston joukosta eniten laskua koki kahdeksantena oleva Wunderman Thompson Finland, jonka myyntikate laski 28 prosentilla 9 miljoonaan euroon.

50 suurimman toimiston yhteenlaskettu myyntikate oli 287,5 miljoonaa euroa, vajaat seitsemän prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. Yhteenlaskettu liiketulos kasvoi kuitenkin liki kolmella miljoonalla eurolla ja oli 34 miljoonaa. Euromääräisesti parhaimmat liiketulokset tekivät Miltton (3,3 miljoonaa), TBWA\Helsinki (3,2 miljoonaa) ja Dagmar (2,9 miljoonaa).

Lue Kauppalehden juttu tästä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa