Wolt
Brändit

Kilpailija ostaa Woltin seitsemällä miljardilla eurolla

10.11.2021 8:55
Toni Rajamäki
Wolt jatkaa omalla nimellään ja toimintamallillaan kaupasta huolimatta.

Yhdysvaltalainen ruoan tilauspalvelu DoorDash ostaa suomalaiskilpailijansa Woltin. Kauppahinta on peräti noin seitsemän miljardia euroa. Yhtiöt kertoivat kaupasta tiistaina.

Kauppahinta maksetaan osakkeilla, joten Woltista tulee osa DoorDashia, joka on iso pörssiyritys. Osakkeiden oston kerrotaan päättyvän vuoden 2022 ensimmäisten kuukausien aikana.

Asiakkaille kauppa ei tuo isoja muutoksia, sillä Wolt jatkaa omana brändinään jokaisessa 23 maassa, jossa yritys on tällä hetkellä.

Molempien yritysten tavoitteena on ollut nousta globaaliksi ruoan tilaus- ja toimituspalveluksi. Kaupan myötä tavoite on aiempaa helpompi toteuttaa.

– DoorDashilla ja Woltilla on yhteisenä visiona rakentaa globaali alusta, jolla paikalliset kaupat vahvistavat yhteisöjään. Uskomme, että yhdessä nopeutamme tuotekehitystä, vahvistamme asemaamme markkina-alueillamme ja tuomme kuluttajille, kauppiaille ja kuljettajille lisäarvoa ympäri maailman, kommentoi DoorDashin perustaja ja toimitusjohtaja Tony Xu tiedotteessa.

Woltin perustaja ja toimitusjohtaja Miki Kuusi on innoissaan kaupasta. Kuusi saa kaupan myötä harteilleen DoorDashin kansainväliset toiminnot.

– DoorDash on rakentanut uskomattoman bisneksen yhdessä maailman merkittävimmässä markkinassa, kun taas me lähdimme pienestä maasta ja jouduimme hallitsemaan laajentumisen aikaisessa vaiheessa. Tämän koko prosessin aikana olemme oppineet arvostamaan yhdekaltaisuuksia tiimiemme, kulttuurimme ja yritystemme välillä, Kuusi sanoi.

Wolt perustettiin vuonna 2014 Helsingissä. Yrityksessä työskentelee yli 4000 henkilöä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)