Kuva luotu Midjourney-tekoälyllä
Digitaalisuus

Kiinnostavimmat markkinointiuutiset maailmalta: Some, somea ja vielä kerran somea

2.6.2023 14:56
Mikko Perttunen
Intia on Snapchatin valtakunta. Stories-formaatti on ehkä aikansa elänyt. Muskin sananvapauspuheet ristiriidassa Twitterin nykytoiminnan kanssa.

MarkkinointiUutiset listaa viikoittain mielenkiintoisimpia markkinointialan uutisia maailmalta.

Intialaiset snäppäävät eniten

Intia vahvistaa asemiaan Snapchatin suurimpana markkinana, sillä yhtiö on ilmoittanut maassa olevan jo 200 miljoonaa sovelluksen kuukausittaista käyttäjää.

Tämä tarkoittaa sitä, että 27 prosenttia Snapchatin käyttäjistä löytyy Intiasta. Pohjois-Amerikasta kuukausittaisia käyttäjiä löytyy arvioiden mukaan noin 190 miljoonaa, EU:sta ja Isosta-Britanniasta yhteensä 180 miljoonaa ja muilta alueilta yhteensä noin 380 miljoonaa.

Snapchatin asema Intiassa on vahvistunut erityisesti maan kiellettyä Tiktokin vuonna 2020.

Aiheesta kertoo Social Media Today.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Youtube sai kyllikseen Stories-formaatista

Youtube luopuu Stories-formaatista tämän kuun aikana. Ominaisuus lisättiin Youtubeen alkujaan Snapchatin synnyttämän trendin jäljessä vuonna 2018. Formaatti ei kuitenkaan ottanut Youtubessa tuulta alleen, ja 26. kesäkuuta eteenpäin Youtube Storiesin luominen ei ole enää palvelussa mahdollista.

Youtube siis seuraa Twitterin ja Linkedin esimerkkiä Stories-formaatin osalta.

Youtube Shorts-videot sen sijaan ovat alustan nopeimmin kasvava formaatti.

Twitter nöyrtyy Muskin alaisuudessa valtioiden uhkausten edessä

Twitter on Elon Muskin alaisuudessa myöntynyt aiempaa useammin valtioiden sääntelyyn. Kun Twitterissä siirryttiin Muskin aikaan, moni pohti, miten yritys reagoi valtioiden sensuuri- ja sääntelymääräyksiin. Erityisesti tämä nähtiin ongelmaksi siellä, missä Muskilla on muuta liiketoimintaa.

Esimerkiksi Tesla on hyvin riippuvainen Kiinasta sekä myynnin kannalta että osavalmistuksen osalta, minkä lisäksi yhtiö tavoittelee markkinoita myös Intiasta ja Turkista. Kaikki edellä mainitut ovat maita, joissa on hyvin hanakasti puututtu sananvapauteen.

El País -lehti raportoi, että Muskin ostettua Twitterin, on yhtiö saanut 971 pyyntöä valtioiden viranomaisilta. Vertailun vuoksi lokakuun 2021 ja huhtikuun 2022 välisenä aikana Twitteriin kohdistui vain 338 viranomaispyyntöä. Aiemmin Twitter pysyi usein kovana, ja hyväksyi vain noin puolet näistä määräyksistä, mutta Muskin aikana luku on tiettävästi noussut 83 prosenttiin.

Tämä on tietysti pahasti ristiriidassa Muskin sananvapautta jopa äärimmäisyyksin korostavien puheiden kanssa.